Bestill bok

Liten bedrift? Derfor bør du bruke tid på media

media Apr 07, 2017

Ett av de spørsmålene jeg får aller, aller mest er: hvorfor skal jeg, som liten bedrift/gründer/coach osv., egentlig bruke tid på media?

Å drive en bedrift er tøft, og som liten bedrift har man begrensede ressurser, budsjett og tid. Å ha en god, effektiv og målrettet markedsføringsplan er derfor nødvendig.

Som regel konsentrer man seg om hvordan man kan bruke bedriftens nettside, sosiale medier og annonsering (Facebook/tradisjonell reklame) for å nå målene sine.

De færreste tenker på media, og enda færre tenker at media kan være nyttig for dem.

Dette er en av grunnene til at jeg startet Kommuniser bedre!  Jeg vil åpne øynene dine opp for de utrolige mulighetene som ligger rett foran deg. Og en av dem er media!

Det er også viktig for samfunnet at du bruker tid på media. Det har jeg skrevet om i dette innlegget her:  Ta din fortjente plass i media

Grunnene til at det kan være nyttig for deg å bruke tid på media

Enhver virksomhet, uansett størrelse, er avhengig av å kommunisere med omverden.

Hvis du ønsker å bygge omdømme, markedsføre ditt produkt eller tjeneste, eller hvis du ønsker å skape holdninger og bygge kunnskap og forståelse, kan pressen være et nyttig virkemiddel for deg.

Media kan være nyttig for små bedrifter fordi det ikke koster noe, og dermed gir bedriften gratis eksponering.

Du får oppmerksomhet om din bedrift og mulighet til å nå ut til mange (tusenvis) potensielle kunder og interessenter,  uten å bruke en eneste krone av markedsføringsbudsjettet ditt!

Det er ikke mange andre kanaler som gjør!

En annen viktig grunn til hvorfor media kan være nyttig for deg er fordi pressen gir deg troverdighet.

Folk stoler nemlig på pressen og de anbefalingene de gir.  Det at en tredjeperson snakker om deg er mye mer effektivt enn hvis du kjøper deg omtale (reklame).

Fremdeles ikke overbevist?  Her er 17 gode grunner til hvorfor du bør bruke tid på media

Media: fordi du fortjener det!

I kommunikasjonsverden snakker vi om betalt, fortjent og eid oppmerksomhet. Jeg skal ikke gå altfor mye inn på de ulike her (det får bli en egen post), men i korte trekk dreier det seg om:

  • betalt oppmerksomhet= oppmerksomhet du får gjennom betalte kanaler (bannerannonse, reklamefilm eller søkemotormarkedsføring)
  • fortjent oppmerksomhet = oppmerksomhet du får i mediene ved at nyhetsmedier omtaler din virksomhet, eller at du skaper engasjement og dialog i sosiale medier.
  • eid oppmerksomhet = oppmerksomhet du får i kanaler som du eier og kontrollerer fullt ut (nettsted, blogg, Facebook-side eller Instagram-konto)

Betalt oppmerksomhet, enten det er Facebook-annonsering eller vanlig reklame, er deg som prøver å selge noe til noen andre. Det er reklame. Punktum!

Når vi ser en annonse vet vi instinktivt at det er noen som prøver å selge oss noe. 

Pressedekning derimot, at noen andre – en tredjepart- snakker om deg, er ikke reklame.

Det er hva vi kaller fortjent oppmerksomhet.

Fordelen med fortjent oppmerksomhet er altså at:
1. du ikke betaler for den
2. den har en høyere grad av troverdighet (enn hva du får i de betalte kanalene)

Grunnen til dette er, som jeg alt har nevnt, fordi det er en tredjeperson som står som avsender, og ikke deg.

Vi stoler på anbefalinger - og andre personer

Det sier jo seg selv at hvis en annen person anbefaler deg til en jobb, betyr det mye mer enn om du gjør det selv. 

At en tredjepart (vel og merke hvis personen har stor troverdighet og er en vi stoler på) skryter om deg eller nevner deg i positive ordlag, betyr det automatisk mer.

Hvor mange av oss har ikke:

  • kontaktet en virksomhet på bakgrunn av at vi har lest om dem i media?
  • besøkt nettsiden til en virksomhet eller begynt å følge noen i sosiale medier fordi vi har lest om dem i en avisartikkel?
  • besøkt et hotell, en restaurant eller en by fordi vi har lest en artikkel om hvor fantastisk det er der?
  • googlet et produkt vi vil kjøpe og klikket på en artikkel om produktet for å se en forbrukerjournalists erfaring med det?

Vi stoler på anbefalinger fra andre, og vi stoler spesielt på pressen

Eksempel på hvordan en liten bedrift kan ha nytte av media og pressen

La meg komme med et eksempel på hvordan en liten bedrift, en gründer, kan ha nytte av pressen.

La oss si at du jobber med kostholdsveiledning.

Drømmen din er å hjelpe flest mulig mennesker slik at de får bedre helse og mer overskudd.

Du blogger kanskje, og kanskje har du har kommet så langt at du driver med Facebook-annonsering eller tradisjonell annonsering/reklame.

Du når (til tider) den målgruppen du vil nå, og du er fornøyd med det. 

Jeg er en stor fan av markedsføring gjennom både reklame og sosiale medier, men det kan også hende at du kunne hatt god nytte av media.

Hvordan da, tenker du kanskje? Jo, la meg vise deg hvordan:
Som kostholdsveileder så ønsker du å hjelpe flest mulig.

Du bør helt klart annonsere, blogge og bruke de kanalene som er aktuelle for deg, men pressen kan også hjelpe. Hjelpe deg å underbygge det faktum at du er en ekspert.

For det er jo det du er! Og hva er det en ekspert trenger mest av alt? Jo, troverdighet!

Og hva er det pressen gir: Troverdighet! På det punktet er det lite som slår pressen.

Hvis jeg sier Tine Sundfør, tenker de fleste automatisk kosthold og ernæring. Hun har tonnevis med kunnskap, en lang utdannelse innen ernæring og jobber med temaet til daglig. Men hun er også en hyppig brukt TV-ekspert innen ernæring.

Vi stoler på henne fordi hun både kan faget sitt, og fordi vi er vant til å se henne i media, på God Morgen Norge, som en ekspert!

Det er mange eksperter der ute - som nødvendigvis ikke har tonnevis med kunnskap - men som media bruker igjen og igjen. Og det er en grunn til det. Jeg har skrevet om det i innlegget her: 
Dette kan vi som jobber med media lære av kjendisene

Andre eksempler på hvordan en liten bedrift kan ha nytte av pressen:

  • Du har lagd et produkt, la oss si en app, som du vil at flest mulig skal ta i bruk. Ved å benytte deg av media så får du spredd budskapet til mange, og appen får større troverdighet ved at media nevner den.

  • Du eier en butikk med fokus på økologiske varer. Du er brennende opptatt av økologiske varer, og kan mye om det. Du er hva vi vil kalle en ekspert, og målrettet arbeid vil kunne gjøre media interessert i din ekspertise og din butikk, samt at du blir en kilde media kommer tilbake til.

  • Du jobber i en liten, veldedig organisasjon. Å få ut budskapet er viktig da flere må vite om det dere jobber med. Ved at dere får pressedekning vil flere få vite om saken, og de som bestemmer (politikerne) vil få øynene opp for saken.

  • Du er personlig trener eller coach og ønsker å spre din kunnskap og å få flere kunder. Du er en ekspert og kan bruke media for å etablere deg som en ekspert. Akkurat slik som kostholdsveileder-eksemplet over.

  • Du driver et hotell eller jobber innen reiseliv, og vil ha flere besøkende. Omtale i media gjør at flere får vite om stedet (fra en tredjepart), og vil gjøre dem interessert. Du vil med media kunne nå en stor målgruppe/potensielle kunder.

    Forresten: Petter Stordalen nevner faktisk i boken «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» at hotellkjeden Nordic Choice prioriterer media foran tradisjonell reklame. Hvorfor? Jo, fordi det gir dem flere kunder.

  • Du har skrevet en bok. Målet er at flest mulig skal kjøpe den. Men hvordan skal de få vite om den? De fleste kjøper bøker ved at de får den anbefalt.

    Skriver pressen om deg og din bok, er sjansen større for at det er akkurat din bok som blir med kjøperen hjem.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men du skjønner tegninga, ikke sant?

Trenger du noen tips til å komme i gang? Da kan dette innlegget være aktuelt:
5 tips til å få media interessert

Noen siste bemerkninger om media

Å kun være i media for å være der, bør ikke være et mål.  Å være synlig i media skal hjelpe deg med å nå et bestemt kommunikasjonsmål.

Om du ønsker noe av det jeg nevner over, kan media være nyttig for deg.

Samtidig er det viktig å huske på at det tar tid å bygge opp et forhold til media og journalister. Du må bruke tid med media. Det skjer ikke over natta. Som all annen markedsføring.

Du må systematisk jobbe med å selge inn ulike saker med ulike vinklinger og mene noe om tematikken du brenner for. Kun slik kan du bygge deg opp en rolle som kilde og ekspert.

Og jeg har et kjempetips til hvordan du kan bygge en relasjon med pressen. Det er en veldig fin måte å jobbe med media på. Sjekk ut tipset her

Et annet tips for å få mest mulig utbytte av pressearbeidet:
Sett av 30-60 minutter per uke over en viss tid. Du vil se at det vil kunne gi enorm effekt.

Snakkes snart, 

Guri