HJEM OM BLOGG BUTIKK VERKTØY SOM ANBEFALES SE PRODUKTER Logg inn

Dette kan vi som jobber med media lære av kjendisene

Er du ikke kjendis? Da får du vel ikke saken din på trykk… Eller?

Det kan føles enormt frustrerende og ikke minst urettferdig når man gang på gang opplever å ikke få sin sak og sitt budskap på trykk.

Spesielt irriterende er det om man oppdager at en kjendis får sin sak på trykk, og som tilfeldigvis er helt identisk din sak…

Kjendisene vet hvordan media fungerer og hva media vil ha

Det er dessverre slik at kjente navn eller kjendiser har større sjanse for å få en sak på trykk. Sånn er det bare. De selger bedre og får flere klikk. Men det er ikke den eneste grunnen!

Jeg mener vi kan alle lære noe av disse kjendisene, for er det noe de er gode på så er det å selge seg selv og sitt budskap.

De fleste av dem vet hva mediene vil ha – og hva leserne vil lese om. De er rett og slett gode på media!

Det er faktisk flere grunner til at du ikke får oppmerksomhet av media - og deler av det er fortjent. Det har jeg skrevet om i dette blogginnlegget her

Hva er det kjendisene gjør så de kommer på trykk?

Selvfølgelig kan det oppleves frustrerende at bare fordi man er kjendis så kommer man på trykk, men det er ikke alltid tilfellet.

Jeg er, som dere vet, forkjemper at flere skal få frem sitt budskap i mediene. Jeg mener det er den måten vi kan få et styrket demokrati og en styrket samfunnsdebatt.

Jeg har derfor sett litt på hva det er disse kjendisene gjør, som gjør at de ofte kommer på trykk.

Bortsett fra at de er kjendiser, så er det også en del andre ting de også gjør.

De:

  • Spisser budskapet
  • Er tydelige og klare på hva de mener
  • Tør å være litt kontroversielle, og å ha litt annerledes meninger (meninger med spark!)
  • Stiller opp når mediene spør
  • Byr på seg selv

Har du fått pressedekning? Jobben er ikke ferdig ennå. Her er 10 ting du nå bør gjøre med saken


Budskap drukner i den politiske korrektheten

Jeg tror spesielt dette med at de tør å være litt kontroversielle, og ha «meninger med spark» spiller en stor rolle. De tør å spisse saken sin og være litt på kanten.

Min erfaring, etter å ha jobbet med mange dyktige fagfolk, er at det er spesielt her det skorter.

Vi er redde for å komme med meninger som det kan være litt tak i.

Vi er så opptatt av at alt skal være så korrekt og presist, at det fører til at budskapet drukner. Noe som resulterer i at ingen medier er interessert i saken..

Fordi pressen skjønner jo ikke hva personen mener eller hva budskapet er. Det hele blir rett og slett litt for snilt og helt greit.. Men ikke noe mer…

Misforstå meg rett: jeg mener IKKE at man skal spisse en sak slik at den blir upresis og at det man sier egentlig ikke stemmer.

Men det finnes en mellomting her.

Tør å by litt på deg selv!

Snakkes snart,
Guri

Få flere gode tips og råd på e-post!

Meld deg på vår e-postliste for å motta e-poster fra Kommuniser bedre. Merk at du vil motta en blanding av tips, råd, tilbud og andre ting vi tror du vil ha nytte av. Og du, vi deler ikke informasjonen din videre!

Close

50% Complete

Lær å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg!