HJEM OM OSS BLOGG BUTIKK VERKTØY KJØP PROGRAMMER Logg inn

Gi pressen feedback - og de vil elske deg!

Som journalist jobber man ofte alene i sin egen lille boble. Jeg må være ærlig å si at det er et yrke hvor det kanskje ikke renner over av gode tilbakemeldinger.

Kritikk derimot, det får man nok av…

Da jeg jobbet i Aftenposten, gruet jeg meg alltid til kommentarene. Du vet, de i kommentarfeltet..

Selv om jeg hadde dobbelt- og trippeltsjekket saken var det alltid én. Alltid én kommentar som fikk det til å brenne i magen og brystet.

Dette var lenge før vi visste hva nett-troll var, og lenge før man begynte å bruke dette ordet, men det er helt klart det dette var.

Jeg følte de lette med lupe etter noe å kritisere. Fant de det ikke, gikk de løs på navn og person. Og mitt navn var jo et lett bytte sånn sett..

Får du ikke oppmerksomheten du ønsker av media? Kanskje det kan være din egen feil..?
Dette har jeg skrevet om i 
innlegget her

Har du gjort en god jobb? Nobody cares!

Men selv når man hadde gjort en god jobb, så rant det ikke akkurat over av godord og komplimenter. 

På journaliststudiet pleide vi å tulle med at beviset på at du hadde gjort en god jobb var at du ikke fikk noen form for tilbakemelding. 

Trist, men sant..

Sjeldent fikk vi høre noe positivt..

Men det trenger da ikke være slik, og vi som jobber med media kan gjøre vårt til å bidra til å endre dette.

Har du lest en god artikkel? Gi skribenten ros!

Alle mennesker blomstrer av å få gode tilbakemeldinger – også journalister.

Og vi som lesere kan bli flinkere til å gi ros når vi lesere eller ser noe vi synes er bra.

Ikke nok med at vi løfter dagen til vedkommende, men det kan også hjelpe oss å bygge en relasjon med personen. Noe som kan være nyttig i lengden for både oss og vedkommende.

Synes du en journalist har skrevet en god artikkel eller lagd et godt innslag?

Hvorfor ikke fortelle ham eller henne det?

Send ham eller henne en e-post, sms eller en twitter-melding og fortell vedkommende det! 

Det er nok med en kort melding der du skriver «bra jobba!». Det trenger ikke være mer enn det. 

Den lille meldingen kan være nok til å etablere eller styrke en relasjon med akkurat den journalisten.

Noe som igjen kan føre til at journalisten kanskje tenker på deg som kilde ved neste korsvei.

Synes du det er skummelt å ta kontakt med media?  Få mine 5 beste tips til hvordan du får selvtillit til å ta kontakt med media og 5 tips til hvordan du får media interessert i deg og din business

Benytt anledningen til å "pleie" journalisten

Om du ønsker så kan du jo også benytte anledningen til å komme med informasjon du tror kan være nyttig for journalisten.

Du kan for eksempel lenke til saker du har lest om temaet i utenlandsk presse eller annet.

Eller du kan benytte anledningen til å markere deg med dine synspunkter og kunnskap. Mulighetene er endeløse!

Det er uansett en god måte å bygge en relasjon med journalisten på.

Kan du huske en sak som du synes var veldig bra skrevet? Hvorfor var den så bra? Tør du å ta kontakt med den journalisten nå og fortelle det? Det er aldri for sent å gi komplimenter;)

Snakkes veldig snart,
Guri

Få flere gode tips og råd på e-post!

Meld deg på vår e-postliste for å motta e-poster fra Kommuniser bedre. Merk at du vil motta en blanding av tips, råd, tilbud og andre ting vi tror du vil ha nytte av. Og du, vi deler ikke informasjonen din videre!

Close

50% Complete

Lær å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg!