Bestill bok

Lær å bruke Instagram som proffene

instagram sosiale medier Aug 11, 2018

Jeg var en av dem som raskt hoppet på Instagram-bølgen da den kom 2012.

Jeg har alltid vært interessert i bilder (og til og med jobbet litt som fotograf) - og det å få et sosialt medium hvor det visuelle stod i sentrum var gull. 

Og det var så gøy!!

Jeg brukte det lenge kun til å dele bilder av mitt driiiiiitspennende liv med venner og familie, og for å følge andre jeg syntes var interessante (ja, og selvfølgelig kjendiser. Masse kjendiser..).

Men dette var før.. Bruken min har - mildt sagt - endret seg ganske mye de siste årene...

Going pro with Instagram

Jeg har fremdeles min første private konto guri_five, men jeg har også lagd flere kontoer (mange av dem trenger vi ikke å nevne... de er borte og begravd - og trenger aldri å vekkes til live igjen... hysj.... sov i ro kontoen jeg bare måtte lage da jeg var gravid.. sov i ro.....)

Uansett, jeg har behov for å skille mellom jobb og privat, så derfor har jeg opprettet en egen konto for Kommuniser_bedre.

Jeg vet at mange bruker sin personlige profil til jobb, og det er jo helt greit, men jeg har behov for å kunne skille litt..

Og jeg bruker også de to profilene vidt forskjellig.

Jeg liker å ha muligheten til å kunne være litt mer personlig med venner og bekjente på guri_five og ha litt mer fag på kommuniser_bedre. 

Min private profil er også låst, da jeg har en del gamle bilder av barna der som jeg ikke vil at alle skal se.

Mens business-kontoen min selvfølgelig er åpen for alle.

Hvordan har du valgt å gjøre det? Dele opp eller ha et personlig preg på din businesskonto? 

Hvordan bruke Instagram som proffene?

Jeg ser at mange ønsker en forklaring på hvordan de best kan bruke Instagram for businessen sin (også privat for den sakens skyld;) ).

Jeg har derfor lagd en fiffig liten guide til deg som vil løfte Instagram-bruken din noen hakk videre.

Så under vil du lære hvordan bruke Instagram!

 

1. Dropp privat konto – gå for bedriftskonto

Det aller første du bør gjøre er å droppe den private kontoen din og gjøre den om til en bedriftskonto.

Ja, jeg skjønner det kan være skummelt å skulle velge seg noe annet enn en vanlig profil, spesielt hvis du bare er deg i bedriften, men du får så mye igjen for å velge bedriftskonto. 

Noe av det første jeg gjorde da jeg opprettet konto for Kommuniser_bedre var å velge innstillingen bedriftskonto.

Hvorfor? Jo, fordi jeg får innsikt i data og analyse om de som ser på det jeg legger ut. 

Jeg kan få informasjon om hvor de bor , hvilke bilder de liker best, når de er mest aktive osv. 

Jeg får vite hvor mange nye følgere jeg har fått og når jeg fikk dem. Det kan gjøre at jeg kan målrette mer, og tenke litt smartere rundt det jeg legger ut. 

Her ser du noe av det jeg kan se med bedriftskontoen min:

Om du vil nå ut og få flere følgere, så må du jo vite hva som gir effekt.

Da må du skaffe deg en bedriftskonto;)

Visste du forresten at du også kan bruke instagram til å få mediedekning? Jeg har gjort det - og du kan lese alt om hvordan jeg gikk frem for å få det til her:
Hvordan en Instagram-post førte til presseomtale i NRK

 

2. Koble Instagram og Facebook sammen

Det andre du må gjøre er å koble Instagram og Facebook sammen.

Ja, det er to forskjellige kanaler, men det kan jo hende at du legger ut noe på Instagram som hadde passet like fint på Facebook - bare med noen justeringer.

Da kan du ta et valg om du vil legge det ut på Facebook også. 

Slik som dette:

 

 

 

Ikke nok med at du har muligheten til enkelt å dele et Instagram-bilde på Facebook, men følgerne dine på Facebook vil også få opp øynene for at du har en Instagram-konto.

Kanskje de vil følge deg der også?

Har du forresten noen gang lurt på hva som avgjør hva du får se i Instagram-feeden din? Hva disse algoritmene egentlig er og hvordan de fungerer? 

I dette innlegget avslører jeg hvordan algoritmene egentlig fungerer. 

 

3. Ta i bruk Instagram stories

Har du ikke tatt i bruk Instagram stories er det på tide nå. Dette er på full fart inn, og de som perfeksjonerer dette - vinner. En gyllen mulighet for bedrifter det her!

Hvordan skal du bruke instagram stories?
Jeg ser veldig mange som legger ut ett og ett bilde uten noe mer forklaring. Da kaster du bort den flaten du har fått. Bruk heller Instagram stories til det det faktisk er ment som: historiefortelling.

Hvordan du gjør det?
Vis litt av deg selv - bak fasaden. Hva du jobber med, eller hvordan dagen er.

Før du vet ordet av det har du fått deg en egen liten mini-serie på Instagram med tusenvis av følgere;)

Her ser du litt utklipp fra det jeg deler i stories: 

 

Og du: du kan også koble Instagram stories opp til Facebook stories, så folk kan følge deg er også. Genialt!

Jeg legger forresten ut mye Instagram-tips i stories (som du ser), så følg meg der om du vil ha tips og råd til hvordan du kan bruke Instagram bedre. 

Vil du lære hvordan du kommer i gang med Instagram stories? Da er mini-kurset mitt "Kom i gang med Instagram stories" for deg. Der lærer du alt du trenger for å komme i gang - og hvordan du kan bruke stories smart!

 

4. Slik får du flere følgere, likes og kommentarer

Må jo ha med dette da jeg vet at det er dette veldig mange lurer på;)

Som den kommunikasjonsnerden jeg er, så har jeg brukt en del tid på å lese meg opp på hva som gir flere følgere, likes og kommentarer.

Og under er noen tips som jeg selv prøver å bruke, og som jeg ser at har en viss effekt:

  • Selfier! Folk elsker selfier. Alle bildene mine som er på topp er primært selfier.. Ja, også sitater. 
  • Ta fine hvite, bilder. I tillegg har jeg lest at lyse bilder med litt blått visstnok en skikkelig slager. 
  • Et annet tips er å kommentere og like andres bilder. Gå i dialog med dem som følger deg. 
  • Vis interesse for de som liker og følger deg, akkurat som med venner. Svar på kommentarer som kommer inn og vis interesse. Vær et medmenneske, rett og slett
  •  Det siste tipset er å bruke relevante hashtags. Og bruk dem alle sammen. I posteteksten din.
  • Og du, pass på at du bruker alle hasthtagene. Du har 30 du kan bruke per bilde, så hvorfor spare. Hver enkelt hashtag kan få deg frem og foran ditt publikum. 

 Har du noen gode instagram-tips jeg ikke har fått med. Tips meg gjerne:)

Snakkes snart, 

Guri