Bestill bok

Ferdig er bedre enn perfekt - hvordan jeg ga perfeksjonisttrollet sparken!

tekst Nov 30, 2017

Det er en ting å tenke at godt nok er godt nok - og det er noe annet å faktisk gjøre det. Spesielt når man eier en business. 

Og tro meg: jeg vet hva jeg snakker om her. For jeg har selv vært veldig opptatt av at ting skal være helt perfekt..

En perfeksjonist er født..

Da jeg  startet Kommuniser bedre brukte jeg MYE (altså MYE!) tid og krefter på hvordan nettsiden skulle se ut, hvordan bildene mine skulle være og hvordan alt måtte være heeelt perfekt.

Det skulle se proft ut, som de store guruene innen nettkurs (aka Amy Porterfield eller Mari Forleo). Og proft = perfekt!

Selv om absolutt alle rundt meg sa: du må bare begynne, ikke tenk på at det skal være perfekt. Det viktigste er at du får det ut... så trodde jeg vel helt ærlig ikke egentlig helt på det. 

Ja, jeg skulle begynne. Ja, jeg skulle få det ut. Men det var viktig at ting så greit ut og var på stell. At det var perfekt. Jeg ville gjøre det beste jeg kunne..

Etter hvert som tiden gikk la jeg merke til at jeg kom jo aldri noen vei. Jeg bare flikka og flikka.

Jeg fikk aldri opp nettsiden, for jeg ble aldri fornøyd med noe.

Teksten var ikke god nok, bildene så ikke helt riktige ut osv. osv. i det uendelige.. Og det nettkurset jeg hadde tenkt å lage, kom aldri videre fra idéstadiet..

Jeg hadde såååå mange unnskyldninger...

Etter hvert la jeg merke til at alle de jeg hadde tatt diverse "start din business"- kurs med  (og som hadde gjort som instruktøren sa: ikke legg så mye tid inn i hvordan det ser ut, heller få det ut!) allerede hadde begynt å tjene penger!

De hadde suksess!

De bare gjorde det. Fikk ting ut. Selv om det kanskje ikke var hundre prosent.

Og det var da jeg innså: Ferdig er faktisk bedre enn perfekt.

Flikking er for tapere

Det jeg lærte da var: Skal du ha suksess så må du slutte å flikke!

Du må slutte å tenke at det kan jo bli bedre eller når jeg får på plass det, så er jeg klar til å publisere..

 Ja, du kan sikkert gjøre det litt bedre, men in the end: blir det så mye bedre?

Får du noe mer ut av det?

Jeg innså at forskjellen på meg og de andre. Altså de som har suksess...

Er at de faktisk gjør jobben og deler det de gjør.

De tør å legge ut den teksten - selv om den ikke er hundre prosent perfekt. 

De tør å skrive den e-posten og sende den ut samme dag, samme minutt og sammen med noen uheldige skrivefeil.

Ja, det er ikke ideelt, men de får iallfall ut noe. De gjør noe - og de tjener gode penger.

Pst! Sliter du med å komme i gang med skrivingen. Prøv dette!

Du må bare få ut finger'n og dele!

Jeg vil at du skal være den som får suksess. Hell, jeg vil ha suksess sjæl!

Og da må vi få tekstene våre ut og frem.  

Altfor mange av oss stopper oss selv med tankene:

  • “det er ikke godt nok”
  • "det er ikke like godt som X"
  • "jeg må bare jobbe litt mer med den, så sitter'n"

Men vet du, det trenger ikke være perfekt - det må bare deles.

Få saken din ut i verden.

Del, del, del!

Da jeg skjønte dette, så endret alt seg.

Jeg ga finger'n til perfeksjonisttrollet

... og jeg begynte å produsere og dele.

Jeg delte ting raskere og oftere enn jeg hadde turt før - og det føltes: skikkelig deilig!

Det var ikke så skummelt som jeg trodde, og det gikk mye bedre enn jeg hadde trodd.

Det jeg innså var at:i det jeg fikk ut tekstene, postene eller live-sendingene mine (sjekk ut live-sendingene her), så fikk jeg jo respons. 

Jeg fikk faktisk reaksjoner og feedback - altså noe å jobbe  videre med.

Og jeg fikk utelukkende positive tilbakemeldinger!

 

Det er magi i det uperfekte!

Jeg vil derfor at du i dag skal bruke tid til å tenke igjennom:

  1. Hva er godt nok for deg?
  2. Hva er det som gjør at du kan leve med teksten, en bloggpost eller en Facebook-post slik den er? 

Jeg vil at du  skal tenke nøye igjennom hva som er godt nok for deg. Rett og slett hva du kan leve med.

For om du mener du har noe av verdi å komme med. Altså noe som din drømmekunde trenger, så er det egoistisk av deg å ikke dele.

Og så vil jeg at du skal huske at det er er magi i det uperfekte.

Ofte er vi redde for å dele vår uperfekte side, men det er den siden som viser at vi er mennesker. Det er den som viser at vi er folk akkurat som alle andre.

Og helt ærlig er det ofte det som gir suksess - at man viser det som ikke er helt perfekt, men ærlig og sårbart.

Det er befriende og friskt for leseren eller kunden din å se at du ikke er helt perfekt.

For om alt var perfekt så ville ingen trodd på deg. Det er ofte det uperfekte som gir noe!

Det som ikke er filtrert, men ærlig. Husk på det!

Din tur til å gi perfeksjonisttrollet sparken

Så velg deg et prosjekt, en blogg eller post i sosiale medier.

Gjør den god nok - og del den.

Vis finger'n til perfeksjonisttrollet og gjør din greie!

Sliter du med å dele, så si til en venn eller en businesskollega at i dag skal  teksten ut.

Og be dem følge deg opp på det. Be dem ringe deg for å sjekke om det har blitt gjort eller tagg dem når du deler saken i sosiale medier. 

Da er det større sjanse for at du faktisk gjør det.

Og du, når du har delt den, så del den også gjerne med meg på min Facebook-side. 

Lykke til!

Guri:)