Bestill bok

Derfor fortjener du ikke oppmerksomhet fra media

media Apr 28, 2017

Endelig er dagen her!

Det du har jobbet med i uker og måneder er endelig klart.  Ordet skal spres, og du skal få den oppmerksomheten du og produktet, tjenesten eller businessen ønsker og fortjener.

Pressemeldingen sendes ut, innsalgene gjennomføres, men du får ikke napp… Ingen er interessert.. Ingen… Og du er helt clueless..

Du skjønner ingenting. Dette er jo spennende, det er jo revolusjonerende. Dette er jo babyen din!

Hvorfor er ingen interessert? Hvorfor vil ikke media dekke saken?

Fortjener du egentlig å være usynlig – ikke å få oppmerksomhet?
Ok, dette er vel egentlig å kaste en såkalt brannfakkel, men som tittelen sier: fortjener du det egentlig? Altså å ikke få medias oppmerksomhet?

Vi har jo alle et bilde av hvordan vi egentlig er, men stemmer det med det faktiske bildet?  Er du egentlig så interessant som du tror du er?

Ja, jeg hører deg, jeg… «selvfølgelig er jeg det. Selvfølgelig er produktet og tjenestene mine interessante og viktige for folk. Det er noe alle kan ha glede av å vite om.»

Men helt, helt ærlig: er de det? For media?  Fortjener du egentlig å få oppmerksomhet?

Tenk litt på det…

Hva innebærer det egentlig å få fortjent oppmerksomhet? At media vil skrive om deg?

Jo, at du blir lagt merke til med utgangspunkt i hva og hvem du er, og hva du gjør.

Og let´s face it:

Noen ganger tror vi at vi er mer spennende enn det vi egentlig er. Vi kan ikke skjønne hvorfor media ikke vil dekke det vi har å komme med.

Og vi snur på det. Det er dem det er noe feil med: «Media er bare opptatt av sensasjon- og kjendisstoff» eller «De ser jo ikke en god og viktig sak selv om den er rett foran nesa på dem».

Men er det egentlig reelt? Er det media sin feil? Er det media sin skyld at du ikke får pressedekning og oppmerksomhet om din sak?

Jeg tror nemlig det blir litt for lettvint. Det blir å skyve skylden over på noen andre..

For om du gjentatte ganger ikke får napp hos media, mener jeg det kanskje er viktig å ta et steg tilbake og vurdere: er det jeg kommer med egentlig interessant? er jeg interessant nok?

Kunsten er å kjenne seg selv. Det krever rett og slett mye selvinnsikt – og å være litt streng med en selv.

Dette er grunnen til at du ikke får oppmerksomhet i media
Som jeg skriver over: kunsten er å kjenne seg selv. Og kjenne hva som skaper interesse hos media.

I gratiskurset mitt om media lærer jeg bort noen kriterier som media jobber etter, og som det er viktig at du kjenner til. Kjenner du disse, kan du også se om det du kommer med passer innunder noen av disse kriteriene. Da er det enklere å se om det du spiller inn vil være av interesse for media.

Meld deg gjerne på gratiskurset her om du vil lære disse kriteriene. 

Men: tilbake til deg og dette med om du er interessant nok.

Om du mener at du har noe å komme med (og det tror jeg jo du har!), kan det da være en annen grunn til at du ikke får oppmerksomhet? At det er noe du ikke gjør eller gjør?

Her kommer igjen dette med selvinnsikt inn. Du må våge å se nærmere på deg selv, ditt produkt og hva du faktisk sier. Rett og slett se om det er noe du gjør feil. Ikke media eller journalistene, men du. Deg. Noe du gjør eller ikke gjør.

Og mest sannsynlig er det det – og jeg er ganske sikker på at jeg vet hva det er!

Det er faktisk én enkel grunn til at du ikke får oppmerksomhet, og er hva vi kaller «ufortjent usynlig». Og det beste er at det er noe du lett kan gjøre noe med. Hurra!

Ok, grunnen er til at du er ufortjent usynlig er:

«Fordi du ikke klarer å snakke om deg selv på en interessant måte».

Du så kanskje den komme? Det virker kanskje litt for enkelt? Men ja, det kan rett og slett være så enkelt!

Jeg har forresten tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan du kan få media interessert. Sjekk det gjerne ut: 5 tips til hvordan du får media interessert

Du må bygge historien om deg selv
La meg forklare litt hva jeg mener med at du må snakke om deg selv på en interessant måte.

Det er en bok jeg er veldig glad i som heter: «Få som fortjent – troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer» av Øystein Bonvik. I boken skriver Bondvik at veldig mange bedrifter rett og slettsnakker om seg selv på en veldig lite appellerende måte.

Han mener at de ikke evner å bygge og fremføre historien om seg selv på en god måte.

Hva mener han egentlig med det?

Bonvik bruker i boka et flott eksempel som jeg synes illustrere det så godt:

«La oss si at du har utviklet en teknologi som gjør det enklere å lagre digital informasjon og gjøre dem tilgjengelig. Teknologien er like bra for familier som bedrifter. De som har laget det er imidlertidig flinkere til å forklare hvordan det er utviklet, fremfor hva det skal brukes til. Dermed er det bare et fåtall som egentlig skjønner hva de snakker om«.

Dette er et så bra eksempel! For dette er noe jeg ser hele tiden.

Du har et superbra produkt, som er interessant og spennende for så mange mennesker, men du ROTER deg bort i tekniske forklaringer.

Du klarer ikke å se det utenfra, og sette deg inn i mottagerens sted. Du er så inn i grøten i produktet (noe som jo er bra – du kjenner det ut og inn), men du klarer ikke å formidle det på en god nok og enkel måte slik at folk flest skjønner det.

Og poff, så blir det helt uinteressant – for alle!

Ingen skjønner hvorfor det er viktig eller hvorfor de skal bruke tid på det, og responsen er lik null.

Og du gjør akkurat det samme med media! Du er usikker på hva som er det viktigste, hva journalistene og leserne deres er opptatt av – så du surrer deg bort i lange og innviklede forklaringer. Og journalisten på andre enden mister interessen totalt.

Slik gjør du deg selv mer interessant og får media interessert
Ok, så nå vet du hvorfor du mest sannsynlig ikke får napp hos media. Men hvordan gjør du deg selv mer interessant?

Jo, det er faktisk noen enkle grep du kan ta i bruk:

  • Vit hvem målgruppen er
    Du må vite hvem din målgruppe er, og hvem målgruppen til mediet er. Denne informasjonen finner du  hjemmesidene til det utvalgte mediet. Der står det ganske tydelig og klart hvem de snakker til. Matcher de deg og din målgruppe?

  • Skriv og snakk enkelt – unngå tekniske ord
    Husk at: fine ord gjør deg ikke smartere. Det forvirrer bare leseren og mottageren, og det er jo ikke det vi vil. Bruk enkle ord som alle skjønner. Albert Einstein sa: «If you can’t explain it to a six year old, you don’t understand it yourself.» Ha dette i bakhodet. Skjønner en 6-åring hva du prøver å si?

  • Tenk: what´s in it for me?
    Hvorfor er det viktig for mottageren? Hvorfor skal de bruke tid på det? Tenk bare på iphone og apple! Hvorfor du skal bruke den og hva du får ut av det, står mer sentralt enn hvilken teknisk plattform som ligger til grunn.

  • Vær konkret 
    Svar raskt på: hvem, hva, hvor og hvorfor – enten om det er skriftlig eller muntlig. Journalisten du snakker med jobber med å svare på disse spørsmålene hver eneste gang h*n skriver en artikkel. Om du serverer din sak som en kort ingress snakker du hennes/hans språk.

 

Snakkes snart da,

Guri