Slik starter du en podcast!

podcast Mar 02, 2019
 
Har du tenkt på å starte en podcast, men er usikker på hvor eller hvordan du skal begynne? Her får du steg-for-steg oppskriften på hvordan du starter din egen podcast!
 
I fjor sommer fikk jeg en SMS fra selveste sjefsdama Hilde Kloppbakken i girlonfire.no. Der stod det kun: vi bør starte en podcast!

Jeg trengte ca null betenkningstid. Svaret kom kort og tydelig tilbake: Ja!
 
Det var så vidt jeg klarte å nyte sola og ferien i Frankrike for jeg ble så gira.
 
Jeg begynte å Google "hvordan starte podcast" eller "how to start a sucessfull podcast" (i all beskjedenhet!)
 
Men det var et hav av informasjon der ute, og jeg skjønte ikke så mye av alt det jeg leste.
 
Det hjalp heller ikke at solen blendet meg helt og skjermen på telefonen var så liten (sa noen i-landsproblemer!) 
 
Jeg la fra meg telefonen og podcast-tankene, og nøt resten av ferien.
 

Podcasten "Businessdamer" blir til

Heldigvis var Hilde litt mer «på» og da vi «møttes» igjen på video etter ferien hadde hun planen klar.
 
Podcasten «Businessdamer» var en realitet fra og med september 2018!
 
Hele høsten var det Hilde som styrte alt med opptak, redigering og hosting.
 
Alt jeg trengte var å møte opp, prate om ting jeg brant for og dele det ferdige opptaket i sosiale medier. Sweet!
 
Men fra og med januar i år så var det stopp. Da var det min tur til å ta over stafettpinnen - og fikse sånn at episodene kom ut på lufta!
 
Noe jeg gjorde med glede!
 
Jeg elsker nemlig å sette meg inn i sånne kreative småprosjekter og podcasting var noe jeg lenge hadde hatt lyst til å lære meg!
 
Heldigvis for meg hadde Hilde gått løypa før meg og kunne fortelle meg  alt hva jeg skulle gjøre. Gull!
 
Så nå deler jeg Hildes (og min - for litt har jeg jo endret) visdom videre. 
 
Jeg håper du får masse nytte av det!
 
Og du: om du er klar for å sette i gang med podcasten, så last ned min Podcast-sjekkliste! Jeg bruker den selv hver uke når jeg lager episodene til "Businessdamer" og den er helt gull. Hadde ikke klart meg uten! Klikk på bildet under for å få den!
 

 

Slik starter du en podcast!

1.Finn tema, navn og omfang

Hilde og jeg var jo såpass heldige at vi allerede visste hva vi ville snakke om. For ideen til podcasten begynte med telefonsamtaler oss to i mellom hvor vi snakket om alt fra strategier, markedsføring, tekst og sosiale medier.
 
Vi synes selv disse samtalene var så givende og konkluderte med at "det ville sikkert andre også synes!" (sa noen selvtillit!?)
 
Det som var den største utfordringen var det å finne på et navn vi begge likte.
 
I tillegg til det måtte vi ta stilling til:
  • coverbilde til podcasten
  • hvor ofte vi skulle podcaste (hvor ofte vi skulle gi ut en episode)
  • planlegge tema for hver episode  
  • om det skulle være intervjuer eller kun en samtale oss i mellom
Vi landet etter mye om og men på navnet «Businessdamer».
 
Vi ble enige om å tenke mer sesongbasert - altså i form av fra dato til dato. Slik kunne vi nemlig ta fri i jula med god samvittighet (pluss!).
 
Og vi ønsket å gi ut en episode hver uke. Vi ønsket i utgangspunktet også å basere det på samtaler oss i mellom.
 
Når det kom til tema så fordelte vi antallet uker mellom oss, og vi måtte hver komme opp med forslag til tema vi kunne snakke om. Slik passet vi på at vi fikk snakket om det vi begge var opptatt av.
 
Riggen var klar! Nå var det bare å begynne selve innspillingen!
 
 2. Opptak av podcasten
Hilde og jeg liker å se hverandre når vi snakker (go figure;) ), men vi har ikke mulighet til å møtes hver uke da vi bor på Gjøvik og i Drammen.
 
Vi valgte derfor løsningen med opptak gjennom skype eller zoom. Der kan vi se hverandre og ta opp lyden mens vi snakker.
 
Kort fortalt så kobler vi oss opp i samme møte og trykker på record! Enkelt og greit.
 
Vel, vi har hatt litt lyd-utfordringer, spesielt jeg... 
 
Jeg tror grunnen til det er fordi:
1. Jeg har hatt dårlig utstyr
2. Hilde har hovedlyden så min lyd blir "nedprioritert"
 
Jeg har i løpet av sesong 1, og nå sesong 2 som vi er inne i (tenk det!), testet ut litt ulike varianter av mikrofoner.
 
Hilde bruker bare et vanlig headset koblet til PC-en, mens jeg har landet på å bruke mikrofonen Blue Yeti, også koblet til PC-en. Da blir lyden bra!
 
Når vi er ferdig med å snakke så lastes filen ned til pc-en.
Da har vi et ferdig råutkast av filen.
 
Så altså: vi bruker Skype eller Zoom til dette. Jeg har også hørt om flere som har brukt Audacity. Fordelen med den er at det finnes en app du kan ha på mobilen også. Kan være  lurt å teste ut!
 
3. Redigering av lydklipp
Etter opptak kommer vel egentlig den største jobben: nemlig redigering av klippet. 
 
Det uferdige lydklippet må lastes opp og redigeres. Det kan man gjøre i ulike systemer, men jeg bruker Adobe Audition.
 
Her finner du gode forklaringer på hvordan du bruker Adobe for å redigere. Det var slik jeg lærte det:)
 
Men altså: jeg laster inn klippet til Adobe og legger på intromusikk som vi har funnet og kjøpt her: AudioJungle
 
Ellers går jeg igjennom klippet og klipper bort ulyder og annet som ikke fungerer helt. Det finnes det også gode YouTube-videoer om!
 
Når jeg er fornøyd med klippet så eksporterer jeg det til en plass på pc-en min. 
 
 
4. Podcastens hjem
Selv om klippet er ferdig,så er jobben langt fra gjort! Podcasten må jo ha et sted å bo!
 
Spesielt om du vil kunne laste det opp i f.eks. iTunes.
 
Når klippet er ferdig laster vi det opp i Libsyn. Om vi laster den opp her, så får vi den inn på iTunes.
 
Libsyn er ikke det mest intuitive systemet, men alt kan løses ved å se på YouTube (eller ved å ha en Hilde som lager fine videoer så jeg vet hva jeg skal gjøre!).
 
I tillegg til Libsyn har også lagd en egen nettside til podcasten Businessdamer.no hvor vi legger ut hver episode. Vi henter koden til hver episode fra Libsyn og legger den inn i en bloggpost.
 
Dette er ikke et must å gjøre, men kan være lurt om du vil dele i f.eks. sosiale medier!
Da kan nemlig de som vil lytte finne den både på nett og på ITunes.
 
Vi har ikke prioritert å få den inn i Google play, men det finnes sikkert en løsning her også.
 
Husk at første gang du laster inn episoden så kan det ta oppimot to uker før du får den godkjent av ITunes. Så legg inn det i planleggingen. Etter første hovedgodkjenning så går det på timen.
 
5.Promotere podcasten
Nå er jo podcasten ute! Hurra!! Artig!
 
Da begynner jobben med å promotere og dele det med verden.
 
Min anbefaling er å del episoden i de ulike sosiale medier kanalene dine, på bloggen og i nyhetsbrev (e-post)!
 
Altså, tenk på det med bare fem enkle steg så har du lagd din aller første podcast! En podcast som folk kan lytte til og dele videre. Er helt fantastisk!!
 
Og du, om du nå ble gira på å sette i gang, så husk å laste ned sjekklisten du bør bruke når du lager podcast. 
 
 
Jeg bruker sjekklisten selv hver uke for å påse at jeg har gjort alt jeg skal. Av en eller annen grunn glemmer jeg det fra uke til uke gitt..
 
Send meg gjerne en e-post eller legg igjen en kommentar om du har noen spørsmål om det å starte podcast!
 
Masse lykke til med din podcast!
 
Snakkes snart,
 
Guri

GRATIS: Start din nettbusiness på 1-2-3

Få de tre stegene du må vite om (men som ingen forteller!) - som vil få deg raskt i gang med å skape din business.

Etter dette GRATIS minikurset vil du vite akkurat hvordan du skal komme i gang med din BUSINESSDRØM!

Spar penger, tid og frustrasjon

Jeg vil komme i gang