HJEM OM KONTAKT BLOGG BUTIKK ANBEFALTE VERKTØY PODCAST KURS OG MEDLEMSKAP Logg inn

Slik starter du en business på nett

Lenkene som er merket med * i dette innlegget er reklame (affiliate). Stol på at jeg aldri vil anbefale deg noe jeg ikke selv har testet og bruker selv.

Vil du starte en business på nett, men er usikker på hvordan du begynner? Da er dette innlegget akkurat det du trenger!

Rett før jul i fjor  (yes, vi er der allerede altså.. i fjor...) besøkte jeg en god venninne som skal starte for seg selv

Hun har tidligere hatt en veldig suksessfull bedrift, men den krevde at hun var tilstede og tilgjengelig fysisk for kundene.

Det har hun ikke tid eller mulighet til mer, og hun ønsker nå å selge kurs og tjenester (trening) online eller på nett.

Vi hadde en lang, fin og kreativ samtale, og det slo meg hvor mye jeg har lært om det å starte en business online og markedsføre den. 

Altså, jeg har virkelig prøvd og feilet det aller meste siden jeg startet Kommuniser bedre.

Og det var fint å kunne dele råd og erfaringer jeg har gjort slik at hun unngår å gjøre de samme feilene, og så hun kommer fortere i gang.

 

Dette er for deg som er i startgropa eller er litt forvirra

For det er jo sånn at når man begynner på denne reisen med å selge tjenester og produkter på nett, så virker det helt enormt stort.

Selv ante jeg ikke hvor jeg skulle begynne.

Jeg kjøpte en del ulike kurs, men jeg følte ikke at noen av dem ga meg det hele bildet.

Det var alltid noen biter som manglet..

  • For hvordan fikk jeg opp en nettside som også hadde en blogg? Og hvordan holdt jeg den oppdatert med nyeste software, samtidig som jeg unngikk å bli hacket? Og hvordan gjorde jeg alt dette med minimale, tekniske kunnskaper?
  • Og hvordan fikk jeg de første kundene mine? Og hvor finner jeg egentlig kundene? Og hva skulle jeg egentlig selge?
  • Og hva var alt det folk snakket om: Opt-in og call to action, og hvorfor måtte jeg gjøre det?
  • Og hva var greia med å bygge e-postliste? Og hvordan gjorde jeg det?
  • Og sist, men ikke minst: Hvordan passet jeg på at jeg holdt meg innenfor alle lover og regler?

Alt dette var ting jeg lurte på, og som ingen helt hadde svaret på. Iallfall ikke de samlet. Jeg fant noen biter her og noen biter der, og jeg brukte enormt med tid! 

De samme spørsmålene ser jeg at venninnen min har.

Så om du er i startgropa eller er i gang, men er ultraforvirra da er dette innlegget for deg!

Her skal jeg prøve å skissere  hva du trenger å få på plass i starten,  hvordan du går frem og hvordan du får markedsført deg selv.

 

Dette må du gjøre for å starte en business online 

  1. Få på plass nettsiden

Det første du må gjøre er å få på plass en nettside.

Hvorfor? Jo, fordi om du vil selge noe så må du ha et sted du sender folk slik at de kan kjøpe tjenesten eller produktet ditt. 

Allerede her vil jeg anbefale deg er å finne en leverandør som kan levere hele pakka. Med det mener jeg: nettside, salgssider, mulighet for å sende e-poster/bygge liste og opt-in.

Lurer du på hva opt-in er, sjekk dette innlegget her.

Lær av meg som har gjort alle tenkelige feil her, og brukt år på å finne ut av dette:
skaff deg en leverandør som kan gjøre alt dette for deg.

I begynnelsen prøvde jeg meg på såååå mye ulikt, og jeg tapte enormt med tid og penger.

Jeg prøvde å lage nettsiden min selv gjennom one.com og wordpress, men det tok lang tid. Og den ble ikke så pen som jeg skulle ønske. Og den var heller ikke så enkel å bruke.

 Jeg vet at folk elsker wordpress, men for meg som til tider kan være litt teknisk hemmet, så synes jeg det var noe herk. Rett og slett..

Jeg fikk derfor en dame til å hjelpe meg å bygge nettsiden i wordpress slik at den ble seendes ut slik jeg ønsket.

I en kort periode så gikk det fint, men så begynte det å poppe opp varslinger om at jeg måtte fikse ditt og datt. At virusprogrammet var utdatert, og noe måtte gjøres. Wææææ!

Jeg innså da at jeg var totalt avhengig av en annen person for å hjelpe meg hver gang noe skjedde på nettsiden.

Det var ikke aktuelt for meg.

Jeg måtte eie og skjønne dette selv, så jeg kunne fikse ting selv.

Så fant jeg newkajabi.com*

Cue englemusikk!

Det var som om jeg hadde vunnet selveste jackpoten. Den hadde alt jeg ønsket og drømte om. Muligheten til å få alt på ett sted!

Med newkajabi* fikk jeg raskt opp en nettside og jeg kunne begynne å bygge liste. Og kursportal. Og salgssider. Og opt-ins. Yay!

Og jeg skjønte alt sammen! Det var ikke teknisk vanskelig!

Mange vil kanskje si at det er en dyr portal (1200,- nok i mnd), men for meg er det verdt å ha alt ett sted.

Det finnes sikkert andre leverandører der ute som er minst like gode, så bruk litt tid på å researche før du kaster deg ut i det.

Ikke hopp på det første og beste, men bruk tiden din til å tenke igjennom hva du trenger.

Om du som meg vil selge kunnskapen din online, så vil du trenge:
1. nettside
2. mulighet for å samle og sende e-poster
3. lage salgssider
4. en blogg
5. et sted du kan lage og ha kurs 

Finn deg en som leverer alt, så du ikke blir helt forvirra, irritert og ender med å gi opp drømmen fordi du aldri vil få det til uansett. 

Om jeg klarte å komme i gang, så klarer du!

 

  1. Begynn å bygge liste

Du har nok hørt dette før: bygg liste!

Men hva betyr det?

Jo, det betyr at du må samle inn e-poster fra potensielle kunder.

Hvorfor du skal gjøre det?

Jo, fordi du skal kunne kontakte dem med tilbud du selger. Altså produkter og tjenester.

Men er ikke e-posten død? Nei! 

Tenk på det selv: hvor ofte sjekker du e-posten din? Daglig! Opp til flere ganger kanskje?

Om du får folk til å melde seg på en liste og samtykke til at de er interessert i å få e-poster fra deg, så ønsker de faktisk å høre fra deg.

De vil at du skal ta kontakt. Og det er gull! Og noe du bør benytte deg av!

De beste måtene å bygge liste på er:

  1. Gi bort noe gratis hvor de må legge igjen e-postadressen for å få det du gir bort (opt-in)
  2. Be dem melde seg på nyhetsbrevet ditt

Jeg liker personlig nummer én best da jeg selv har meldt meg på utallige lister via denne metoden.

Du bygger altså liste gjennom å lage noe som folk har lyst på og gir det bort gratis.

Det kan f.eks. være:

  • PDF med tips
  • Videoserie
  • E-bok

For å få tilgang til det du gir ut gratis må folk altså melde seg på.

Forklart enkelt: de må legge igjen navn og e-post.

Dette må du lage en egen side for hvor de har mulighet til å legge inn navn og e-post og hvor de får tilsendt det du tilbyr.

Her må det være tydelig hva de får og hvordan de får tak i det du gir bort. Altså en tydelig opt-in og call to action.

Her ser du eksempel på en side hvor jeg samler navn og e-post.

Her er det veldig tydelig hva du får ( 3 skrivehemmeligheter til tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg) og hva du må gjøre for å få det. Denne er lagd med newkajabi.com.

Når kunden har lagt igjen navn og e-post, må du sende dem gratisstæsjet med en gang de har meldt seg på.

Når de er på lista, er din jobb å holde dem varme. Det gjør du ved å sende dem e-poster av verdi innimellom.

Noen lister melder jeg meg av igjen med en gang, mens andre er jeg trofast tilhenger av. Grunnen til det er fordi de leverer verdi på verdi i e-postene de sender ut.

Og ja, jeg har kjøpt mange kurs via e-poster. Det er grunnen til at du bør bygge liste og sende ut e-poster til de på lista.  

 

NB! Hold deg innenfor alle lover og regler

Husk: Når du bygger liste er det viktig at du holder deg innenfor alle lover og regler.

Potensielle kunder som melder seg på må samtykke til å motta e-poster fra deg videre, og du må ha aktivt samtykke. Det er dette som ligger i de  nye personvernreglene.

 

 

 

  1. Markedsføring

Du har nå nettsiden på plass, du har lagd noe gratis du kan gi bort for å samle inn e-poster og du har en side hvor du kan samle e-postadresser.

Nå er det på tide å markedsføre det du tilbyr.

Hvorfor? Jo, så folk hører om deg og vil melde seg på lista.

Det beste er da å bruke det du tilbyr gratis og markedsføre helvete ut av det😉

Men hvor markedsfører du, og til hvem?

Vel, du må jo vite hvem målgruppen din er og hvor du finner dem.

Det er prioritet numero uno!

Om du ikke vet hvem målgruppen din er, må du jobbe med å få dette på plass. Enkelt og greit!

Men om du vet hvem du vil selge til, la oss si det er kvinner 35-55 år som er gründere, så er neste steg å vite hvor de beveger seg.

Med andre ord: Hvor er det de bruker tiden sin?

Er det på Facebook? I parken? På den lokale cafeen? Eller på YouTube?

Du har mange muligheter her, men velg den kanalen hvor potensielle kunder faktisk er!

Den billigste, og for mange den beste måten, å markedsføre seg selv på er i sosiale medier.

Og da bestemt: Facebook og Instagram
(igjen: gitt at målgruppen din er der).

Grunnen til at dette er beste stedene er fordi at du kan målrette på alt fra interesser, alder, bosted og atferd. Det er det ingen andre kanaler som får til.

For om du annonserer i en avis, vet du ikke hvem du når og akkurat hvordan du når dem.

Du kan vite en del om leserne selvfølgelig (det har avisene oversikt over), men du kan ikke måle at «ja, 300 kvinner i alderen 35-55 år leste min artikkel og det var så lenge de leste den..»

Dette kan du måle ved å annonsere på Facebook og Instagram (og ved å bruke Google analytics på siden din, men det er et annet innlegg).

Akkurat hva du gjør når du markedsfører i kanalene du har valgt, får vi ta i en egen post.

Men husk: ingen kanaler er like og det er viktig at du tilpasser form og budskap til de ulike.

 

  1. Begynn å selge

Du har nå nettsiden oppe og gå, du har siden hvor folk kan legge igjen e-poster og du har funnet ut hvor du skal markedsføre deg selv og businessen.

Gratulerer! Du er i gang!!

Nå handler alt om å holde kundene du får inn varme og å gi dem noe av verdi. Det gjør du ved å sende dem e-poster og være en hyggelig person som holder det du lover.

Innimellom kan du også informere dem om tjenester og produkter du selger online, og muligheten er stor for at de vil kjøpe av deg.

Hva du skal selge kommer jo veldig an på hva du tilbyr og hva du jobber med, men du kan selge alt fra:

  • Onlinekurs
  • Medlemsportaler
  • E-bøker
  • Oppskrifter
  • Coaching

Listen her er egentlig uendelig, og det kommer jo an på hva du ønsker å jobbe med.

 

Jeg selger for eksempel disse to tingene her online:

1. Minikurs på 50 minutter hvor du lærer alt du trenger om Instagram stories

2. Gullhefte som hjelper deg å skrive tekster som ROCKER

 

Et viktig tips her er å tenke allerede i begynnelsen på hva du vil selge og tilpasse valg av leverandør/nettside og gratisstæsjet til dette.

Det vil gjøre det sååå mye enklere for deg senere.
(Her har jeg selv gått på noen smeller, så ta det fra en erfaren feiler: begynn i riktig ende!)

 Yes, det var en kort litt innføring i hvordan du kommer i gang med å selge noe online.

Jeg håper du nå er litt mindre forvirra og at det virker litt mer overkommelig.

Bare spør meg hvis det skulle være noe. I am here for ya!

Snakkes snart,

Guri

Få flere gode tips og råd på e-post!

Meld deg på vår e-postliste for å motta e-poster fra Kommuniser bedre. Merk at du vil motta en blanding av tips, råd, tilbud og andre ting vi tror du vil ha nytte av. Og du, vi deler ikke informasjonen din videre!

Close

50% Complete

Lær å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg!