Bestill bok

Du er kommunikasjons... hva for noe?

kommunikasjon media May 01, 2018

Har du noen gang fortalt hva du jobber med og fått et tomt blikk tilbake? Et blikk som sier "hva var det hun sa nå? hva var egentlig den lyden? Jeg bør jo vite hva dette er. Nikk og smil, nikk og smil, så det ser ut som du skjønner hva det var hun sa" 

Sånn har jeg det ca hver eneste gang jeg forteller hva jeg jobber med...

Det var litt lettere å være journalist. Den skjønte de aller fleste. Da spurte de som regel oppfølgingsspørsmålene: Hvor jobber du hen?  Hvilken sak jobber du med nå? Det var litt enklere å kunne svare på..

Nå, er det ikke like greit.. 

Tittelen min nå er nemlig kommunikasjonsrådgiver eller kommunikasjonssjef.

Og det leder ikke akkurat til de spenstige oppfølgingsspørsmålene..

Som regel blir det med geitestirret, et nikk og et smil, før personen snur seg til sidemannen og sier: Ja, og hva driver du med? 

Sånn går no dagane;)

Jeg skal absolutt ikke klage, men jeg merker jo at jeg synes det er litt synd til tider - for jeg har faktisk verdens kuleste jobb.

Og jeg skulle ønsket at flere visste om oss (vi bør vel kanskje jobbe litt mer kommunikasjonen der.. hø hø)..

Så denne posten er mitt lille bidrag for å løfte kommunikasjonsrådgiveren opp og frem.

I dag skal jeg slå et slag for hva jeg mener er verdens kuleste jobb.

La meg fortelle deg hva en kommunikasjonsrådgiver er, og hva det faktisk er vi driver med. 

Dette er en kommunikasjonsrådgiver

Om du googler kommunikasjonsrådgiver så dukker følgende beskrivelse opp:

En kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, brosjyrer, pressen og annen type media (utdanning.no).

Nja....

Joa, det stemmer jo forsåvidt, men jeg mener jo at det  litt bredere enn som så.

Budskap er en veldig viktig del av arbeidet. Å forklare komplisert informasjon på en enkel måte, enten det informasjon på en nettside eller jobbe med språket i et saksdokument, er viktig og en stor del av arbeidet.

Men samtidig jobber en kommunikasjonsrådgiver med ganske mye annet også.

En variert arbeidsdag

Jeg har jobbet med kommunikasjon flere ulike steder og alle jobbene har vært ganske ulike.

Ett sted jobbet vi kun med å svare ut pressen. Jeg tok i mot henvendelser fra presse, fant informasjon de ville ha tak i, fikk tak i de riktige folkene journalistene kunne snakke med og skrev kronikker. Vi var fire stykker som kun jobbet med det og nett. Så mye "trøkk" var det fra media. 

Et annet sted jobbet jeg med å lage og teste ut en ny app (og informasjon rundt denne internt, eksternt og til media), planlegge og gjennomføre god internkommunikasjon til ansatte og å holde i alt knyttet til små og store arrangementer. Ja, også generell mediehåndtering da..

Der hvor jeg er nå er det mye mer variert. Der kan en dag bestå av alt fra å finne og ta i bruk nye digitale verktøy eller å svare ut pressen -  til å markedsføre det virksomheten ønsker i ulike kanaler, rådgi ledelsen og å skrive tekster.

En vanlig dag på jobb

En dag på jobben er variert og kreativ. Noe jeg synes er veldig stas! Jeg føler meg virkelig heldig som har en så morsom jobb. 

Og listen over oppgaver jeg har i løpet av en dag er lang. Den kan bestå av alt fra: 

  • målgruppe- og omverdenanalyse
  • skrive og publisere tekst på virksomhetens nettsider (interne og eksterne)
  • teste ut og implementere nye digitale verktøy
  • utforme kommunikasjonsstrategier
  • forstå og analysere brukerens (målgruppens) reise i våre kanaler (tjenestedesign)
  • klarspråk - å skrive tekster, saksdokumenter og artikler så folk flest skjønner dem
  • bistå enheter, seksjoner med deres kommunikasjonsbehov
  • utarbeide strategier for diverse prosjekter
  • intervjue målgrupper og planlegge virksomhetens kommunikasjon utifra det
  • planlegge og gjennomføre arrangementer 
  • måling og innsikt - å se om det vi gjør i ulike flater faktisk fungerer og har en effekt
  • kommunikasjon med og bestilling av tjenester med designbyråer
  • merkevarebygging 
  • utarbeide diverse anbud 
  • publisere og overvåke Facebook - svare ut kommentarer osv. i sosiale medier
  • produsere og lage annonser i diverse medier og sosiale kanler
  • lage videoer eller ta bilder
  • lage og designe informasjonsmateriell som brosjyrer, magasiner og nyhetsbrev
  • jobbe med grafisk profil
  • gjennomføre kampanjer
  • besvare spørsmål fra pressen eller skrive pressemeldinger 
  • gi råd til ledelsen

Med andre ord: Variert og kreativt! Og ikke minst GØY!

Personlig synes jeg det krever mer og mer av yrket, og det stilles store forventninger til hva man skal kunne som kommunikasjonsrådgiver. Dette er positivt, men også utfordrende da det ofte er få mennesker som skal dekke mange og store behov.

Som en kommune skrev i en stillingsutlysning: 

Er du utadvendt, romslig, arbeidsom, god på web og en racer på sosiale medier, ja - da er du kanskje vår nye kommunikasjonsrådgiver?  Kommunikasjonsavdelingen følger opp kommunalområdene med informasjon på nettsider og sosiale medier, produksjon av planer og trykksaker, pressehåndtering, deltar under hendelser og representerer kommunen utad sammen med ordfører og administrasjon. Vår nye kommunikasjonsrådgiver må beherske webpublisering, drift av portalene våre, nettside og intranett, og ha erfaring som webredaktør. (karrierestart.no)

Sa noen en potet? 

Om ikke annet, så har vi iallfall mer enn nok å gjøre;) 

Snakkes snart,

Guri