Dette planlegger jeg for Kommuniser bedre i 2019

business Dec 30, 2018

Det er årets siste dag i 2018 - og hva er vel mer passende enn å begynne å se fremover?

Mot selveste 2019!

Jeg har allerede skrevet et innlegg om året som har gått: Slik var 2018 for Kommuniser bedre.

Jeg har til og med podcastet om temaet sammen med Hilde Kloppbakken i podcasten "Businessdamer".  Episoden kan du høre her. 

Jeg har tenkt, vurdert og evaluert året.

Nå tenker jeg at jeg trygt kan legge 2018 bak meg, og begynne med det morsomme:
Å se fremover! 

Jeg lovet deg en kort oppsummering av hva jeg planlegger for Kommuniser bedre for 2019, så her kommer den.

 

Min plan for Kommuniser bedre i 2019

Jeg lager meg planer og mål privat og jobbmessig hvert år, men dette innlegget vil kun handle om Kommuniser bedre og ikke om hovedjobben min som kommunikasjonssjef eller mitt privatliv. 

Samtidig kommer jeg jo ikke unna en liten privat hendelse som vil prege det kommende året ganske mye...

Jeg avslørte jo i forrige innlegg at jeg venter mitt tredje barn til sommeren, så det vil jo prege året som kommer. Formen er laber, og jeg skjønner at jeg må ta litt hensyn.

Samtidig er jeg evig optimist - og håper at det går seg til snart. 

Men på grunn av graviditeten har jeg  vært opptatt av ikke å dytte for mye inn i året, men prioritere noen få ting. 

Og det er faktisk årets ord for meg også: PRIORITERING

2018 har vist meg at jeg har litt utfordringer med akkurat det der, og at jeg kaster meg på det jeg synes er gøy.

Altså, jeg hadde ikke lagd ni gratiskurs hvis jeg ikke syntes det var gøy. Og enkelt.

For det er det det er..

Det er mye enklere å gjøre det som er gøy, lett og kreativt, enn å gjøre den ordentlige jobben. 

OG det er det jeg skal prøve å få til i 2019. Å gjøre jobben!

 

Så målene mine for Kommuniser bedre i 2019 er:

1. Få klarhet i hva Kommuniser bedre er og skal være
Dette henger sammen med det at jeg har kastet meg på alle mulige innfall og krumspring jeg synes er artig det siste året.

Det har vært gøy, men det har tatt mye tid og jeg føler meg nå mer forvirra enn noen gang. Hvor er jeg egentlig på vei? Og hva skal dette være?

Målet var jo å skape en læringsplattform innenfor media, kommunikasjon, tekst og markedsføring. Og bygge meg som ekspert innenfor disse områdene.

Men kanskje jeg har gapt over for mye på en gang? Siden jeg hopper og spretter fra det ene til det andre? Kanskje det er på tide å snevre det litt mer inn? Bli litt tydeligere?

Det at jeg ikke har en nøyaktig plan eller oversikt over hva det er jeg driver med eller hva jeg vil få ut av Kommuniser bedre friker ut en kontrollfrik som meg..

Så målet er å få på plass hva Kommuniser bedre skal være i løpet av januar 2019. Det vil kreve fokus og prioriteringer ja! 

2. Få på plass et kurs som henger sammen med gratiskursene jeg har lagd 
Når jeg tenker på Kommuniser bedre og hva jeg ønsker, så kommer jeg aldri helt unna dette med det kurset (eller de kursene) jeg har begynt på, men aldri fullført.

Jeg har lyst til å få dem eller den ferdig i løpet av 2019. Og jeg vil at de/den skal henge sammen med det jeg allerede har gjort.

Jeg vil at de/den skal kunne leve videre i mange år fremover, og at jeg kan bygge noe rundt de/den. Da må jeg få kurset/kursene på plass og fullføre.

Samtidig er jeg opptatt av ikke å stresse denne prosessen. Jeg tror det har vært grunnen til at jeg ikke har fått dem ferdig før. Fordi de har virket så massive og enorme at jeg aldri så enden.  Og fordi jeg ikke visste hva Kommuniser bedre skulle være for noe..

Noe som igjen gjorde meg stressa. 

Målet mitt er å bruke god tid på potensielle kurs, og ikke la meg vippe av pinnen av at alle andre lanserer det ene kurset etter det andre.

Målet er å holde stø kurs og jobbe videre med det jeg har begynt på!

 

3. Mer synlig på de riktige måtene
Jeg ønsker å gjøre mer av det som faktisk har effekt og som trekker folk til nettsiden og til e-postlista, og som bygger meg som ekspert innenfor områdene tekst, media og markedsføring/kommunikasjon. 

Det betyr: ikke bare være i sosiale medier for å være der, men huske at jeg jobber mot et mål. Å vise meg som den eksperten jeg faktisk er.

Da er det nyttig å vite hvordan folk finner meg og hvor jeg bør jobbe fremover for å få mer synlighet. 

Jeg bruker Google analytics til å få oversikt over brukeratferden til de som besøker nettsiden og jeg vet at de fleste kommer inn på nettsiden min gjennom:

  • Direct (39,7 %) 
  • Social (27,1%) 
  • Referral (16,9 %)
  • Organic search (16,1 %)
  • Other

Når det gjelder sosiale medier så kommer trafikken primært fra:

  • Facebook (97,10 %)
  • Instagram stories (2,73 %)
  • Instagram (0,06%)
  • Linkedin (0,06%)
  • Pinterest (0,06%)

Facebook er jo stedet jeg deler og legger ut innlegg, så er ikke overraskende at trafikken kommer derfra.

Referral er i prinsippet egentlig Instagram (linktree -lenken jeg bruker i biografien på siden), så det viser at det har en effekt.

Det som overrasker meg er hvor mange som søker direkte til siden min. Slik jeg skjønner det så betyr det at de leter spesifikt etter meg og Kommuniser bedre.

Også det at jeg er så lav på organic search er ikke bra, så her har jeg en jobb å gjøre i 2019. Men det er jo ikke uventet med tanke på det lave antall blogginnlegg jeg har lagt ut i 2018..

Prioriteringene for 2019 er altså Facebook, Instagram og organiske søk i Google. 

 

Med bakgrunn i dette har jeg følgende plan: 

  • blogge én gang i måneden
  • sende én e-post i måneden til lista
  • Poste tre ganger i uka på Facebook-siden til Kommuniser bedre og ha én livesending annen hver uke
  • Poste to ganger i uka og ha én livesending i uka i  den lukkede gruppen: "Teksthjelp for rocka gründere" 
  • Poste fire-fem dager på Instagram hver uke

 

Ved å gjøre dette, så håper jeg å oppnå følgende måltall:

  • ha 600 på e-postlista ved utgangen av 2019
  • 2000 sidevisninger i måneden på nettsiden
  • 1500 følgere på Instagram ved utgangen av 2019
  • 1000 følgere på Facebook ved utgangen av 2019

Oppsummering av hovedmålene

Dette er altså mine tre overordnede hovedmål, og de som er aller viktigst for meg å få til.

Jeg er spesielt spent på hvordan det vil gå med å få lagd kurset og de tingene jeg planlegger å gjøre i sosiale medier/blogginnlegg.

Jeg har ikke akkurat fått til dette så bra i 2018, men jeg håper at om jeg legger en god plan så skal jeg få det til..

 

I tillegg ønsker jeg også å:

  • lære SEO og e-postmarkedsføring 
  • ta minst ett kurs som videreutvikler meg  (mulig innenfor coaching)
  • få meg regnskapsfører
  • komme i gang med morgenrutinene og holde på dem

Disse siste punktene er også viktige. Spesielt dette med gode morgenrutinen hvor jeg får brukt tiden min godt! 

Alt henger jo sammen - og får at jeg skal kunne få til det jeg tenker på, så må jeg prioritere både det og meg selv. Det betyr at jeg vet hva jeg skal si ja og nei til.. 

 

Jeg er klar for 2019

Når jeg ser alt samlet nå, så ser jeg jo at jeg har mer enn nok å ta tak i. Jeg håper bare ikke jeg har tatt på meg altfor mye.

Vel, det finner jeg jo ut av ved utgangen av 2019!

Det aller viktigste for meg i året som kommer er det å ikke hoppe så mye rundt, men holde meg til det jeg har tenkt.

Prioritere!

Om jeg kan si ved utgangen av 2019 at det har jeg fått til, så skal jeg være fornøyd!

Og så er det det å minne meg selv på at det er snakk om et helt år det her. Ikke én eller to måneder. Og det er ikke slik at jeg skal gjøre alt i løpet av januar... Det skal faktisk spres utover året.. 

Jeg får trøste meg med det;)

Del gjerne med meg om du har satt deg mål - og hva dem er! Det hadde vært spennende å høre:) 

Snakkes veldig snart, 

Guri

GRATIS: Start din nettbusiness på 1-2-3

Få de tre stegene du må vite om (men som ingen forteller!) - som vil få deg raskt i gang med å skape din business.

Etter dette GRATIS minikurset vil du vite akkurat hvordan du skal komme i gang med din BUSINESSDRØM!

Spar penger, tid og frustrasjon

Jeg vil komme i gang