Disse mediesjangrene må du vite om før du prøver å få en sak på trykk

media Feb 26, 2017

Ønsker du å få flere saker på tykk i media? Da er det viktig at du kjenner til disse ulike mediesjangrene.

Rett og slett så du vet hva du bør bruke når:)

Disse ulike mediesjangrene må du vite om

I avisene skiller vi mellom redaksjonelt stoff og annonser. Det redaksjonelle stoffet kan vi igjen dele inn i to grupper: opinion og informasjon.

Opinion kan vi oversette til meningsjournalistikk, og her er det skribentens personlige mening og argumentasjon som er hovedpoenget.

Eksempler på opinion-sjangeren kan være:

  • Leder
  • Kommentar/kronikk
  • Leserbrev
  • Anmeldelse
  • Petit

Sjangrene som hører til informasjon-gruppen har derimot som mål å være så objektiv som mulig.

Eksempler på informasjon-sjangeren:

  • Notis
  • Nyhetsartikkel
  • Reportasje
  • Feature
  • Portrett
  • Intervju
  • Referat
  • Bakgrunnsartikkel
  • Enquête

Mange ulike typer sjangere = mange muligheter for deg å få din sak og ditt budskap på trykk!

Snakkes snart,
Guri

GRATIS: Start din nettbusiness på 1-2-3

Få de tre stegene du må vite om (men som ingen forteller!) - som vil få deg raskt i gang med å skape din business.

Etter dette GRATIS minikurset vil du vite akkurat hvordan du skal komme i gang med din BUSINESSDRØM!

Spar penger, tid og frustrasjon

Jeg vil komme i gang