Få mer kontroll og oversikt over livet og businessen

planlegging og organisering Aug 27, 2019

(inneholder annonselenker)

"Hva? Skal de på tur? Det kan jeg absolutt ikke huske!", jeg praktisk talt skrek tilbake til Christian, mens jeg så meg halvpanisk rundt i den rotete, lille gangen vår.

Ungene stod fullt påkledd, og utålmodigheten hadde satt seg i de små kroppene.

"Nei, ikke nå. Nå var vi jo endelig på vei ut døra. Jeg har ikke tid til dette!!! Nå rakner jo tidsskjema helt", tenkte jeg litt smådesperat.

Det var da jeg innså at jeg ikke hadde et godt nok system på plass. 

Eller, jeg hadde vel innsett det for lenge siden, men vi (les: jeg!) kunne ikke ha det slik lenger.. 

Jeg hadde begynt å glemme litt for mye.. Det var så mye som skjedde.

I barnehagen, på jobb og i businessen min. Det var rett og slett ikke plass til mer informasjon i hodet mitt.. Så ting hadde begynt å glippe...

Jeg følte meg som en dårlig mor som ikke hadde kontroll, og jeg følte meg som en elendig businessdame med liten oversikt over hva jeg burde gjøre for å drive businessen videre...

Det meste ble gjort etter innfallsmetoden, og hva jeg synes var gøy der og da. Jeg sleit også med å prioritere og å få ting gjort.. Ikke lurt når du prøver å bygge business!


Google is my friend... eller?

Så jeg satt meg ned og gjorde som alle andre ville gjort i min situasjon: jeg googlet. 

"How to organize life", "the best planner" og "plan your life and business".

Og det dukket opp mange gode forslag og planleggere.

Fine og gjennomførte planleggere som jeg godt kunne ha brukt. 

Men alle hadde noen få mangler: 
1. alle var skrevet på engelsk 
2. de var tilpasset en amerikansk livsstil
3. de manglet en del ting jeg gjerne skulle hatt for å organisere livet og businessen samtidig

Jeg innså at jeg trengte noe eget.. Noe som var tilpasset meg og mine behov. 

Så da var det ikke noe annet å gjøre, enn å lage det sjæl.

Som sagt, så gjort!

 

En planlegger som hjelper meg å prioritere og å gjennomføre!

Jeg brukte lang tid. Jeg testet og prøvde, for det var viktig for meg at det ble helt riktig. 


For meg var det nemlig viktig at jeg lagde en plan som kunne gi meg:
1. oversikt over året og måneden 

2. muligheten til å sette intensjon for måneden - bli helt tydelig på hva jeg ville få ut av måneden og hva jeg gledet meg til hver måned

3. muligheten til å tenke nøye igjennom innhold som skulle produseres hver måned, og hvilke kategorier fra businessen som jeg ønsket å vise frem i sosiale medier

4. en oversikt over utviklingen i sosiale medier, på nettsiden og på e-postlista fra måned til måned. Jeg ville ha muligheten til å kunne se det sort på hvitt

5. en god oversikt over uken, og hva som skjedde når i mitt og i barnas liv. Pluss ting jeg måtte huske på, som at ungene skulle på tur..

6. press på å få inn gode vaner som trening og det å drikke mye vann. Jeg måtte ha et system som kunne "tracke vanene"

7. en oversikt over ukens middager, så jeg visste hva som skulel spises når og hva jeg måtte handle inn i starten av uka. Slik kunne jeg holde matbudsjettet, og slippe å stresse hver dag med hva vi skulle spise

8. muligheten til å bruke opp det som hadde samlet seg i fryseren, og som vi aldri spiste (også her var målet å holde matbudsjettet)

9. en posteplan for uken i sosiale medier og på bloggen. Jeg trengte et sted å skrive ned akkurat hva som skulle postes  når og om jeg hadde postet det. Det var viktig for meg å se hele uken samlet, så jeg visste hva som gikk ut når, og slik at jeg fikk god nok variasjon

10. press på å sette prioriteringer for dagen og gjøre det viktigste først (en dagsplan). Her ønsket jeg en oversikt over topp prioriteringer og også muligheten til å reflektere over positive ting i livet og ikke kun bekymringer

11.  muligheten til å evaluere! Både dagen, uken og måneden slik at jeg hadde mulighet til å justere kursen!

 Og etter uker med testing, så fikk jeg lagd en planlegger jeg var fornøyd med både innholdsmessig og designmessig!

Slik ble blant annet dagsplanen seendes ut: 

 Og ukesplanen:

 

Bok eller noe annet? Noe bedre?

Jeg funderte også lenge på formatet. Skulle det være en bok?

Det er jo det som er mest vanlig, men jeg hadde sett noen YouTube-videoer hvor det ble brukt en perm.

Og jo flere videoer jeg så, jo mer tenkte jeg at: det er jo genialt å bruke en perm.

For det som ofte irriterer meg med bøker er at om jeg skriver noe feil, eller mister en dag, så føler jeg litt at boka er ødelagt.

Den er ikke lenger like pen og systematisk, og jeg slutter å bruke den. 

Yes, så perfeksjonist er jeg faktisk...

Ved å printe ut planleggeren, og putte den i en perm, ville jeg kunne printe den ut igjen og igjen om jeg gjorde noen feil..

Slik ville den alltid se pen ut! Noe jeg likte.

Så da ble det PDF -  og det ble perm!

Slik ser altså permen ut:



Permen kjøpte jeg på Søstrene Grene for 25 kroner, og jeg printet ut alle sidene fra planleggeren og fylte inn i permen.



Endelig mer kontroll over livet og businessen!


Jeg bruker nå planleggeren og permen hver dag.

Det beste er at jeg har kontroll og oversikt over hva som skal skje når, og jeg klarer endelig å prioritere det som er viktig. 

Om det ikke er skrevet i planleggeren, og om det ikke er gjennomtenkt og ikke drar meg og Kommuniser bedre videre, så gjør jeg det ikke!

Og jeg har notert ned alt barna skal av turer og bursdager, og kan med et kjapt blikk se hva jeg må huske på den dagen/den uka. 

Det er så digg! Det er godt å føle at jeg har kontroll over hverdagen.

Om du vil se akkurat hvordan permen ser ut, og hvordan jeg bruker planleggeren så anbefaler jeg denne videoen her på Facebook-siden min (klikk på bildet for å komme til Facebook): 

 

Etter at jeg hadde delt videoen, fikk jeg så mange positive tilbakemeldinger. 

Flere ville også ha den! 

Så da la jeg den ut for salg.

Slik at de som, akkurat som meg, også vil ha mer kontroll over livet og businessen, som er lei av å slippe å føle at de alltid henger etter og at de ikke får gjort de tingene som faktisk tar dem til målet, kan få hjelp til å styre livet og hverdagen i riktig retning.

Om du vil ha planleggeren du også, klikk på denne lenken her:

Klikk her for å kjøpe planleggeren

Jeg håper og tror at du får masse utbytte av den!

Klem Guri

P.S.: Jeg vil gjerne høre hva du tenker om planleggeren, så send meg gjerne en melding på Instagram: Kommuniser bedre

GRATIS: Start din nettbusiness på 1-2-3

Få de tre stegene du må vite om (men som ingen forteller!) - som vil få deg raskt i gang med å skape din business.

Etter dette GRATIS minikurset vil du vite akkurat hvordan du skal komme i gang med din BUSINESSDRØM!

Spar penger, tid og frustrasjon

Jeg vil komme i gang