HJEM OM OSS BLOGG BUTIKK VERKTØY KJØP PROGRAMMER Logg inn

Du har fått medieomtale: 10 ting du nå bør gjøre

Du har altså fått pressen til å skrive om deg, og du føler deg høy, Rusa! Stolt! Alt på en gang.

Du deler saken på Facebook-siden din, og kommentarene og gratulasjonene strømmer inn. Hurra!

Men så går det noen dager… Og saken du var så fornøyd med for ett par dager siden, er virkelig blitt gårsdagens nyhet. Ingen er lenger interessert – ingen snakker lenger om saken. Og du tenker: hva nå?

Hva skal du nå gjøre med saken? Var det alt eller er det noe mer du kan gjøre?

Hvordan kan du bruke saken for å få mest mulig PR? 

Og la meg bare avsløre med en gang: JA, det er mye mer du kan gjøre. Og mye mer du bør gjøre! 

Hvorfor?

Jo, fordi du nå har en gyllen sjanse til å promotere artikkelen (og dermed deg selv eller ditt produkt/tjeneste), utvide nettverket ditt, bygge mer tillit og å bygge relasjoner med journalister.

Så det sier seg jo selv at dette bør du gjøre! Men hvordan skal du gjøre det?

Jo, det er det jeg nå skal vise deg! Så følg med videre:)

Er du forresten en av dem som er usikker på hvorfor du bør bruke tid på media? Les her hvorfor akkurat du bør bruke tid på media!

Pressedekning er et faktum! Her er 10 ting du nå bør gjøre:
1. Promotere artikkelen i sosiale medier
Saken er skrevet og ute, og nå må du jobbe med å få flest mulig til å lese den. Ja, du ja!
Journalisten vil helt sikkert dele den på nyhetssiden, men saken får mer spredning om dere begge bruker tid på å dele og spre saken.

Visste du forresten at Kommuniser bedre er på Facebook og Instagram? Og ganske så aktivt;) sjekk det gjerne ut.

Hvorfor skal du promotere i sosiale medier?
Fordi det vil gi deg tillit og tyngde. Leserne vil se ditt navn i en seriøs publikasjon og tenke » dette er en person som kan faget sitt. H*n er jo en ekspert!».

Jo mer trafikk og oppmerksomhet saken får, jo bedre ser også redaksjonen/mediene at saken gjør. Da er det større sjanse for at de vil lage lignende saker i fremtiden. Skaffer du flere lesere til saken hjelper du også journalisten. H*n vil jo også at flest mulig skal lese saken, og vil derfor være evig takknemlig. Husk: saken er like mye deres «baby» som din.

Og husk også at når du deler saken at du takker journalisten med navn ( f.eks. takke med fullt navn på Facebook så journalisten ser det).Slik fortsetter du å bygge relasjon med journalisten.

2. Få andre til å dele artikkelen
Kan du få andre til å dele saken? Kanskje det er andre bloggere som jobber med samme tematikken og vil dele den på sin side? Eller kanskje dere sammen kan snakke om tematikken på Facebook Live eller på nettsiden? Da kan du dryppe artikkelen der og lenke til den videre.

3. Del saken på nettsiden din
Vis til artikkelen på nettsiden din. Enten det er faste sider eller i ulike innlegg. Pass på at du henter ut utdrag eller limer inn en faksimile av saken – du vil jo ikke sende dem ut av nettsiden;)

4. Bruk artikkelen i promotering av deg selv
Bruk artikkelen til å vise frem deg og din produkt/tjeneste. Henvis til den så ofte du kan. Det gir deg tillit og tyngde. Artikkelen fungerer på mange måter som en referanse over hva du kan, og bør derfor brukes aktivt i alle fora hvor du selger et produkt.

Synes du forresten det er skummelt å selge inn saker til media? Her får du 5 tips som garantert gir deg selvtillit til å selge inn saker.

5. Del artikkelen i nyhetsbrevet ditt
Om det passer seg, så del den med mottagerne av nyhetsbrevet ditt. Har du en stor liste? Si fra til journalisten at du har delt den med lista – da vil journalisten være evig takknemlig.

6. Ta ut sitater fra artikkelen
Vis til et sitat og hvilken publikasjon det er hentet fra. Dette er igjen en form for referanser eller testemonials, og viser at du har tyngde. Er også en måte å bruke artikkelen igjen, og igjen i sosiale medier – bare på litt ulike måter, med ulike innfallsvinkler.

7. Hold journalisten varm
Journalisten er tydelig opptatt av tematikken du driver med. Har du noen lignende saker, så ta kontakt! Tenk alltid på om du har noe som kan være av interesse for han eller henne.

Husk også at journalisten trenger litt ros. De får så mye pepper i løpet av en dag, så her kan du være en god kilde og gi gode tilbakemeldinger. Les gjerne min erfaring med dette her

8.Bruk artikkelen til å ta kontakt med andre medier
Har du først fått pressedekning, er det lettere å få det igjen. Ikke med akkurat samme sak og vinkling. Men om du endrer vinklingen og tilpasser målgruppen til det nye mediet, er sjansen stor.

Pst! Når du deler saken så kan det være lurt å nevne hvor bra den gjorde det i det første mediet. Hvor mange likes og delinger fikk den? Det gir deg også inspirasjon til å pushe på i spredningsarbeidet;)

9. Hold kundene dine varme
Har du fått pressedekning, så har du jo noe nytt å komme med til kundene dine. Kanskje du kan sende dem en e-post? Eller: hvis det er noen du mener bør være kunder av deg? Hvorfor ikke sende dem en e-post og vise dem hva du kan?

10.Be om at journalisten lenker til din hjemmeside
Er det en nettartikkel? Pass alltid på at nettsiden din blir nevnt eller du blir lenket til. Husk de har mange lesere, flere enn deg, og du vil at de skal finne deg og din nettside.

Har du noen gang lurt på hvordan en journalists hverdag egentlig ser ut? Det kan være greit å vite da det vil kunne hjelpe deg med å få saker på trykk. Trykk her for å lære mer om hvordan journalistenes hverdag egentlig ser ut.

Det var det! En del ting å tenke på, ikke sant?

Jeg håper, håper, håper at du tester ut minst ett par av tipsene neste gang du får pressedekning.

Skriv gjerne til meg om du gjør det – er spent på å høre hvordan det gikk. 

Snakkes snart, Guri

Få flere gode tips og råd på e-post!

Meld deg på vår e-postliste for å motta e-poster fra Kommuniser bedre. Merk at du vil motta en blanding av tips, råd, tilbud og andre ting vi tror du vil ha nytte av. Og du, vi deler ikke informasjonen din videre!

Close

50% Complete

Lær å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg!