Går du i wishy-washy-fella?

"Jeg sa bare: jeg tror ikke vi bør være venner. Jeg liker deg ikke - og du liker ikke meg. Hvorfor late som liksom?" venninnen min så på meg og smilte.

Jeg var målløs. Hadde hun virkelig sagt det? Jeg kunne ikke tro det.. "Men..." Jeg så forvirret på henne..

"Var du ikke redd for å såre henne. Jeg vet at du mener det, men du kunne jo sagt det på en annen måte? Så hun ikke ble lei seg?"

Venninnen min ristet på skuldrene "er jo bedre å si det som det er. Så var vi ferdig med det"

Er du wishy-washy?

Selv om det ikke er en metode jeg ville vært helt komfortabel med, så har venninnen min rett. Iallfall når det kommer til businessverden.

Jeg ser så mange bedrifter, gründerer og nyetablerte som ikke tør å være tydelige. Som ikke tør å si ting som det er.

Som baker produktet og det de tilbyr inn i vanskelig og kronglete språk. For å være helt sikker på at de ikke sier noe feil eller blir tatt på noe.

De tør ikke å spisse seg og hva de tilbyr, så de går i helt motsatt retning og blir uklare og tåkete i språket. De blir helt wish-washy, som jeg sier;) 

Fordi de egentlig ikke tør å snakke rett fra levra og si det som det er.

Pst! Er du günder? Da bør du sjekke ut disse fem verktøyene her. Dette er verktøy alle gründere bør kjenne til. 

Om du sliter med at du er wishy-washy, prøv ut disse tre tipsene:

1. Forklar hvem som tilbyr hva

I en kort setning skal du kunne si hvem som tilbyr hva. Enkelt og greit. 

Se for eksempel hvordan jeg har gjort det her:
"Kommuniser bedre (hvem) er stedet for deg som vil lære mer om media, kommunikasjon og tekstarbeid (hva)".

2. Din elevator pitch

En “elevator pitch” er et kort salgsinnlegg på ca.30 sekunder. Navnet kommer av at det skal være mulig å levere en salgspitch iløpet av en heistur. 

For hva ville du sagt til en du akkurat møtte i heisen eller på bar om hva du driver med? Og uten at de blir blasse i øynene og ser forvirra ut?

For eksempel: hvis noen spør meg hva jeg jobber med og jeg sier jeg er kommunikasjonsrådgiver, så ser jeg at de blir en anelse fjerne i øya.

Det skjer seriøst med alle! Det er tydelig at de ikke aner hva det betyr, og da er det min jobb å forklare det.

Om jeg sier:

"Jeg er kommunikasjonsrådgiver. Jobben min er å kommunisere eller markedsføre bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, brosjyrer, pressen eller annen type media". Da blir det litt mindre blasse og forvirra øyne og litt mer tydelighet;) 

Ja, og om du vil lære mer om hvordan du får media til å skrive om deg (woho, gratis markedsføring!) fra en som faktisk kan det, så sjekk ut disse blogginnleggene her: Derfor fortjener du ikke medias oppmerksomhet og Du har fått pressedekning: 10 ting du nå bør gjøre.

Eller så kan du også bare melde de på mitt GRATIS mediekurs. Der lærer du ALT om hvordan du får pressen til å skrive om deg og ditt produkt/tjeneste. 

Uansett, tilbake til "elevator pitchen".

Jeg synes "elevator pitchen" er en fin måte å tvinge meg selv til å være konkret på.

Jeg bruker denne metoden ofte når jeg skriver tekster, for da blir jeg enda mer tydelig på hva teksten skal handle om.

Om jeg kan summere tekstens innhold i en-maks tre korte setninger, vet jeg hva resten av teksten bør handle om. Den hjelper meg rett og slett å bli mer konkret.

3. Hvordan da?-testen

Om du sliter med å få helt tak på hva du tilbyr kan du bruke det jeg kaller:
Hvordan da?- eller Hva så?-testen. 

I denne samtalen (du har med deg selv eller med en annen) så er målet å stille et oppfølgingsspørsmål etter hver gang du sier en setning, slik at du lettere spisser deg inn på akkurat hva du tilbyr.

For eksempel:
"Jeg hjelper travle, kvinnelige gründere med å bli mer produktive "
- Hvordan da?
" Ved å gi dem nyttige verktøy de har bruk for så de får ting gjort i businessen. For de sløser bort tid de ikke trenger." 

Da kan konklusjonene være:
"Jeg hjelper travle, kvinnelige gründere med å bli mer produktive og få ting gjort i businessen ved å gi dem nyttige verktøy de faktisk har bruk for!"

Du kan fortsette å stille "hvordan da" til du kommer helt inn i kjernen av hva det er du tilbyr. 

 

Testing, testing

Det var mine tre tipsene. Test ut en eller to - eller gå helt crazy og test ut alle tre;) 

Og, du: Ikke bruk tid på å gå rundt grøten. Ikke begrens deg selv..

Vær tydelig, klar og ærlig på hva du selger og hvem du er! Da vil du nå så mye lengre!

Lykke til!

 

Vil du ha flere skrivetips?
Ja, men sjekk ut skrivekurset mitt da! Der lærer du å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg. Og ja, det er helt GRATIS det også!

Klikk her for å sjekke det ut.

Snakkes snart, 

Guri

Close

50% Complete

Lær å skrive tekster som engasjerer, selger og høres ut som deg!