Bestill bok

Stoler du på meg?

markedsføring May 10, 2018

Vi er ivrige brukere av kolonial.no. Vi har brukt det siden vi begynte med ukeshandling (og jeg ble drittlei av å bruke hele mandagskvelden i matbutikken). I begynnelsen så tenkte jeg GENIALT! 

Hver søndag plottet jeg inn det jeg ville ha, og neste dag fikk jeg det levert på døra.  Digg! 

Vel, helt til det plutselig ikke fungerte mer..

Når tilliten får seg en knekk....

Som vanlig hadde jeg bestilt alt vi trengte for uka, inkludert bleier til minstemann (som den dagen var på sin aller siste bleie).

Men da varene kom, så jeg at det manglet en del varer. Inkludert bleiene til minstemann. Jeg gikk gjennom alle posene, men bleiene og onsdagens middag var ikke der.. 

Jeg sendte e-post (for de har ikke direktetelefon så sent om kvelden), og fikk svar ganske raskt (yay!) De lovet å komme med posen min før kl. 22.

Puh, tenkte jeg. Minstemanns stump (og min egen!) er reddet.. Men så ble kl. 22. Ingen på døra.. Så ble klokka 23. Fremdeles ingen..

Til slutt ga jeg opp og gikk å la meg...  

Dagen etter ringte jeg for å høre hva som hadde skjedd og for å etterlyste varene mine.

Beskjeden jeg fikk var at de kunne komme ut med posen om to (2!) dager.

Jeg forklarte (ganske irritert) at sønnen min ikke kunne vente to dager på bleier. Svaret jeg fikk var at som tort og svie kunne jeg få 35 kroner avslag på neste leveranse. Really??

Det tok ca. to minutter, så byttet jeg til Marked.no. 

Tillit betyr alt

Hvorfor deler jeg denne historien? Jo, fordi dette med tillit er uendelig viktig. For en bedrift er det alfa og omega. Om ikke kundene dine kan stole på deg og at du leverer det du sier at du skal levere, så hjelper det ikke hvor godt produktet ditt er. 

For oss som trengte bleier og betaler ekstra for å slippe å dra i butikken, forsvant jo hele poenget. 

Dessverre (ja, det vil jeg faktisk si) er vi nå tilbake hos kolonial.no, men kun fordi marked.no gikk konkurs.. ( og vi håper og heier på at noen lokale kjøpmenn her snart skal ta opp kampen - da er vi første kunde!)

Men opplevelsen vår har satt seg - og terskelen for å klage nå er lavere enn noen gang..

Vi har et ganske anstrengt forhold til hele leverandøren, og det er jo ikke akkurat positivt. Det at jeg deler denne historien videre er jo heller ikke akkurat omdømmebyggende for virksomheten. 

Én er "ok", flere er katastrofe

En enkelt hendelse som dette er kanskje ikke så ille, men blir det flere slike, vil summen kunne være ødeleggende for virksomheter. Dette er noe vi som jobber med kommunikasjon og markedsføring bør ta på alvor!

Lurer du forresten på hva en kommunikasjonsrådgiver er og gjør? Det har jeg skrevet om her!

Ting går raskere enn noen gang, og kunder forventer å bli fulgt opp på en helt annen måte enn tidligere. De har ikke tid til å vente, og de forventer en høy kundeservice når noe går galt. I tillegg har de et stort bullshit-filter. De lar seg ikke lenger pille på nesa og de krever mer - mye mer - med rette! 

For de av dere som følger meg på Instagram så kunne dere i går se at jeg var på en konferanse Jab Jab Marketing av Thomas Moen. Der var ett av temaene nettopp dette med tillit. Veldig bra konferanse som ga masse faglig påfyll.

Bare sjekk ut bildene under:

Det var jo spesielt stas å møte Thomas MOen og Dennis yu som er utrolig flinke på Facebook. Jeg jobber jo daglig med kampanjer og annonser på Facebook - så det var gull å få litt faglig påfyll her.

Forresten: Vil du få flere følgere og mer engasjement på Facebook? Les om hvordan jeg økte engasjementet og antall følgere på 21 dager. Og: Meld deg på min gratis utfordring her

Også dette med ærlighet ble trukket frem her. For tillit og ærlighet henger tett sammen.

Som en av foredragsholderne sa: "Cut the bullshit! Vær deg selv - og bry deg om andre". Som musikk i mine ører. 

Tør du å si det du mener og være deg selv? Eller er du wishy-washy? Les hvordan du kan unngå å være utydelig

Ok, nå skal jeg ut i sola - for den ble det ikke så mye tid til i går. 

Sol, bok og fridag! Det blir jo ikke bedre enn det. Hurra!

Snakkes snart, 

Guri