Bestill bok

En enkel guide over de vanligste ord og uttrykk i sosiale medier

sosiale medier Sep 09, 2018
Hva betyr DM?

CTA? Organisk? Opt-in? PM? DM?

Hva betyr DM? Og hva betyr CTA?

Det florerer av fancy ord og uttrykk i sosiale medier. Ord og uttrykk som ikke er helt enkelt å forstå for alle og enhver.

Selv brukte jeg lang tid på å skjønne en del ord.

Som Opt-in og Call to action....

Jeg kunne virkelig ikke skjønne hva de betydde og hvorfor ikke folk bare forklarte hva de sa eller brukte norske ord!

Helt seriøst, jeg googlet dem. Alle som en.. Og i dag, i dag synes jeg det er litt flaut.. Må innrømme det..

Det er flaut, men sant. 

Men altså: om du er som meg og sliter med å skjønne de ulike forkortelsene og ordene, så er denne guiden for deg!

Under serverer jeg deg de vanligste ordene og uttrykkene i sosiale medier og hva de betyr. 

Vanlige ord og uttrykk i sosiale medier

  • SoMe = forkortelse for «Sosiale medier»
  • IG eller Insta = Instagram
  • Instagram = bildedelingsapp
  • IG TV = Instagram Tv som har tatt opp kampen med YouTube
  • YouTube = et nettsted hvor du kan laste opp og dele videoklipp
  • Face eller FB = Facebook
  • Facebook = et sosialt nettverk hvor du kan dele bilder og tekst med venner og bekjente
  • Twitter = en mikrobloggingtjeneste som lar brukere sende og lese andre oppdateringer. Er primært tekstbaserte meldinger bestående av inntil 280 tegn
  • Snapchat= en app hvor du kan dele bilder og videoer med venner
  • Snap =  et bilde eller en video du sender på Snapchat
  • Pinterest=  er et nettsamfunn/app som fungerer som en visuell google, søkemotor eller en interaktiv oppslagstavle. Du kan dele bilder og blogginnlegg. Jeg har skrevet mer om Pinterest her - og hvordan jeg bruker det

Ok, det var selve overbygget - la oss nå dykke ned i de litt vanskeligere ordene og uttrykkene:

  • GA = Forkortelse for Google analytics - et sted hvor du kan hente informasjon om hvordan brukere blant annet bruker og beveger seg på nettsiden din

  • Influencer = er tidligere hva vi kalte bloggere. En influencer er en person med påvirkningskraft og innflytelse på en gruppe mennesker. 

  • CTA eller Call to action = En handling vi vil at folk skal gjøre. For eksempel legge igjen e-postadressen, ta kontakt eller kjøpe noe (Se mer, les mer, swipe up osv).

  • Opt-in = er en «boks» hvor du kan legge igjen navn og epostadresse hvis du ønsker å motta tips og nyheter. Det opprettes for å få tak i e-postadresser som du igjen kan benytte til salg. For å få tak i e-postene gir du bort noe gratis som f.eks. en pdf eller et minikurs. Dette gratiskurset er et eksempel på en opt-in:
    Skrivekurs - lær å skrive tekster som selger og engasjere

  • Feeden eller newsfeeden = er en forkortelse for nyhetsfeed. Altså det du ser på startsiden (veggen din) på f.eks. Facebook eller Instagram.  

  • Like = er en handling (tommel opp eller et hjerte) fra en bruker på Facebook eller Instagram. 

  • PM og DM =  forkortelsene står for "Personal Message" eller "Direct message". Har du noen gang opplevd at folk skriver «send meg en DM eller PM» i kommentarfeltet? Hva betyr da DM? Når noen bruker denne forkortelsen så ønsker de å snakke videre privat i innboksen på f.eks. Facebook eller Instagram.  

  • Tagge = når du tagger noe eller noen, som f.eks. @kommuniserbedre eller @oslo, betyr det at vi legger til en personer eller steder i en post eller et bilde. Dette gjør at personen eller stedet som er tagget, er søkbart innenfor Facebook eller Instagram-plattformen. Personen eller stedet vil  få informasjon om at de har blitt tagget. 

  • Hashtag/emneknagg (#) = brukes for å organisere informasjon og gjøre det enklere for folk å søke etter ting de er interessert i. Tegnet ser slik ut: #  og om du bruker det vil ditt bilde eller post dukke opp i søk. Søker du på f.eks. #interiør på Instagram, kommer bilder som er merket med #interiør opp.

  • Live-stream eller livesending = er en måte å levere innhold som skjer akkurat nå til brukere på Facebook og Instagram. Du kan selv velge om brukeren får se innholdet live eller i opptak. Målet er å skape en ekte og nær dialog der og da med de andre brukerne. De kan derfor kommentere og like.  Jeg har kjørt mange livesendinger på Facebook-siden til Kommuniser bedre. Sjekk de gjerne ut!

  • Organisk post = er det du legger ut på din egen side på Facebook. Det kan være en video, bilde, tekst eller et arrangement. Det kan være bilder fra sommerferien eller en lenke til et blogginnlegg som du deler.

  • Sponset post = er en post du betaler for at skal vises til en viss gruppe mennesker du ønsker å nå. Den sponsede posten dukker da opp på veggen til disse personene - enten på Facebook eller Instagram - merket med "sponset". 

  • Pop-ups = en reklame som dukker opp (popper opp) på nettsiden du besøker

  • Frekvens =  er antall ganger en annonse i snitt har blitt vist til en unik bruker (på f.eks. Facebook eller Instagram)

  • CPR = betyr «Cost per click» og viser hvor mye du betaler per klikk i sosiale medier for annonsen

  • Business Manager = er Facebook sitt verktøy for å lage og sette opp annonser. Altså et annonseverktøy. Andre navn på dette er ads manager eller power editor.

  • Optimalisering = er å endre på annonser for å forbedre kvaliteten og øke trafikken til nettstedet. Det gjør du blant annet ved å f.eks. legge til/fjerne interesser eller geografiske steder på Facebook (i business manager)

  • Targeting = er å målrette. Det gjør du hovedsakelig på sted, alder og kjønn, i tillegg til interesser og utdanning. Dette gjøres også på Facebook (business manager)

  • Retargeting = betyr at du annonserer mot personer som allerede har besøkt nettsiden din eller vist interesse for det du har delt på Facebook eller Instagram.

  • Geo-filter = er et filter eller en ramme på Snapchat på en spesifikk lokasjon. Du kan blant annet kjøpe et filter som alltid vil ligger på lokasjonen til f.eks. din fysiske butikk. Slik kan kunder dele med sine venner på Snapchat at de er i din butikk.

  • Algoritmer = er et sett med formler som er satt opp for å bestemme hvem som ser hva når de logger seg på Facebook og Instagram. Algoritmens oppgave er å presentere det mest interessante og tilpassede innholdet til hver enkelt bruker. Hva jeg ser vil derfor være ulikt fra det du ser. Min nyhetsstrøm er nemlig skreddersydd til meg og  baserer seg på alt jeg deler, liker, kommenterer eller viser interesse for. For å lære mer om hva som styrer algoritmene til Instagram, klikk her

  • Pixel = er Facebook sin egen måte å spore, måle og henter ut informasjon om hvordan du beveger deg på nettet. Jeg kan legge Facebook pixels på mine nettsider for så å bruke det til å målrette annonsering på Facebook. Har du besøkt min nettside kan du da motta annonser om dette på Facebook. 

  • Cookies = er en informasjonskapsel eller en tekstfil. Når du kommer til en nettside spør nettleseren din om å få lagre denne kapselen på maskinen. Det gjør at nettsiden husker dine handlinger og preferanser over tid. Alle nettsider skal be om tillatelse til å gjøre dette. 

  • Vlogging = er en form for blogg bare at du kun bruker video f.eks. på YouTube.

  • Webinar = er en måte hvor du kan få med deg et foredrag fra sofaen. Du bare logger deg på og deltar hjemmefra. Fin måte å få faglig påfyll. 

 

Noen ord og uttrykk som jeg har glemt?

Send meg gjerne en e-post på: [email protected] så jeg får oppdatert listen:)

Snakkes snart, 

Guri